همکاری غول های صنعتی آلمان؛ مشارکت مرسدس و بوش برای توسعه سیستم رانندگی خودکار
شرکت مادر مرسدس بنز آلمان یعنی دایملر پروژه توسعه رانندگی خودران خود را به کلی کنار گذاشته است و در یک همکاری جدید با شرکت بوش آلمان به عنوان یکی از تامین کنندگان قطعات برقی خودرو، قصد دارد سیستم رانندگی خودکار سطح 5 را تا اوایل دهه جدید میلادی عرضه کند.
این سیستم با تمرکز بر رانندگی شهری و اشتراک گذاری خودروی خودران توسعه داده خواهد شد.
در واقع این سیستم به افراد کمک خواهد کرد حداکثر استفاده را از زمان خود داشته باشند و در داخل خودرو مشغول به کارهای دیگر خود شوند، این مورد برای افرادی که گواهینامه رانندگی هم ندارند می تواند مفید واقع شود.
در واقع سیستم مرسدس به برنامه ای شبیه به اوبر کار خواهد کرد با این تفاوت که در وسیله نقلیه مورد نظر هیچ خبری از انسان نیست.
با وجود این که شرکت مرسدس بنز به عنوان یک رهبر در فن آوری های بسیاری شناخته می شود، اما به دلیل سرعت حرکت بسیار بالای شرکت ها برای رسیدن به یک سیستم کامل و جامع رانندگی خودکار با دیگر ابر شرکت آلمانی یعنی بوش پیمان همکاری بسته است.
این شرکت قول داده تا 3 سال آینده این سیستم را راه اندازی کند. اما این دقیقا همان زمانی است که دیگر شرکت ها همچون فورد، بی ام و ، جنرال موتورز، وایمو …قول آن را داده اند.
اخیرا شرکت اینتل با خرید MobilEye به ارزش 15.3 میلیارد دلار به عنوان یکی از تامین کنندگان شرکت تسلا و همکاری مشترک با شرکت بی ام و آلمان وارد این بازی شده است و بوش هم با پیمان جدیدی که با شرکت NVIDIA بسته، این فن آوری را توسعه خواهند داد.
در حال حاضر بهترین نمایش از یک رانندگی خودکار را می توان تسلا مدل X نام گذاری کرد که از خانه یکی از مهندسان شرکت تا دفتر اصلی تسلا بدون هرگونه دخالت انسانی سرنشینان را جا به جا و خود را پارک کرد.
البته از نظر قانونی هیچ وسیله نقلیه ای بدون حضور انسان حق عبور و مرور ندارد و از نظر کارشناسان بسیار سخت خواهد بود که تا سال 2020 میلادی در زمینه فراهم شدن بستر های قانونی به چنین چیزی برسیم.
اما فن آوری به سرعت بسیار بالای خود در حال حرکت است و قطعا تا آن سال چیزهای بسیار بیشتری در این زمینه از سوی این شرکت ها خواهیم دید.
به هر روی می توان گفت که سیستم اشتراک گذاری خودرو به صورت هوشمند، می تواند حد اعلای بازدهی و عملکرد را با حداکثر ایمنی و رفاه برای سرنشینان به ارمغان آورد و حداقل قبل از فراگیر شدن خودروهای پرنده، حالتی ایده آل از حمل و نقل شخصی را برای انسان های سرتاسر کره خاکی ترسیم کند.