اخبار تکنولوژی

آژانس فضایی اروپا آماده توسعه پردازنده 432 هسته ای RISC-V با تراشه ها می‌شود.

آژانس فضایی اروپا آماده توسعه پردازنده 432 هسته ای RISC-V با تراشه ها می‌شود، این آژانس فضایی گروهی متشکل از مؤسسه فناوری فدرال زوریخ و دانشگاه بولونیا را برای طراحی و توسعه یک پردازنده براساس معماری RISC-V با هدف تقویت قابلیت های محاسباتی سنگین قابل استفاده در فضاپیماها تشکیل داده است.

آژانس فضایی اروپا آماده توسعه پردازنده 432 هسته ای RISC-V با تراشه ها میشود.

این پروژه متن باز با نام PULP مخفف (پلتفرم موازی با مصرف توان پایین) جهت انجام پردازش های بسیار سنگین ایجاد شده و نتیجه آن تراشه ای با نام Occamy برای انجام محاسبات سنگین اعشاری مخصوص هوش مصنوعی می باشد.
این تراشه 65 نانومتری از 216 هسته 32 بیتی درگروه های از چهار خوشه محاسباتی جای گرفته که هر خوشه دارای حافظه مشترک بین هشت هسته با DMA که برای رسیدن به پهنای باند بسیار بالا (512 بیت) با یکدیگر مشترک هستند. لازم به ذکر است این تراشه 64 بیتی اوپن سورس بوده و کاملا با لینوکس سازگار می باشد.

برای طراحی هر چیپلت Occamy ، از ادغام 2.5 بعدی که دارای حافظه ی پهنای باند 16 گیگابایتی HBM2E است، استفاده می کند. علاوه بر این تراشه، یک تراشه کنترل فشرده 32 بیتی RISC-V را نیز برای مسیریابی اطلاعات بقیه هسته‌های مجهز به هوش مصنوعی اختصاص می‌دهد.همچنین هنوز عدد دقیقی برای مصرف انرژی این تراشه مشخص نشده است، اما تخمین ها در حدود کمتر از 10وات بر ثانیه است ، و پس از ورود به مرحله مونتاژ ، اعداد بیشتری منتشر خواهند شد.

fig4

Occamy نه به عنوان یک محصول واقعی برای تولید، بلکه به عنوان وسیله تحقیقاتی تولید شده است که تنها ده ها ماژول نهایی به دست محققان خواهد رسید تا ضرورت تراشه هایی با کارایی بالا برای کاربردهای آینده از جمله فضا پیماها،خودرو و Avionic را برآورده کند.

حامیان اصلی این پروژه GlobalFoundries، Rambus، Synopsys، Micron و Avery هستند و در وب سایت رسمی Occamy، پلتفرم PULP اطلاعات بیشتری در ارتباط با چگونگی عملکرد این پروژه خواهید یافت.

منبع خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا