مطالب آموزشی

ساخت منبع تغذیه با پاور کامپیوتر

در این پست آموزشی قصد ساخت یک منبع تغذیه آزمایشگاهی با توان مناسب را با استفاده از وسایل بازیافتی داریم. منبع تغذیه یکی از نیازهای اولیه یک آزمایشگاه الکترونیکی می باشد و با توجه به هزینه ای که باید برای خرید منابع تغذیه صرف شود ساخت یک نمونه خیلی ارزان قیمت آن منطقی است. این منبع تغذیه دارای تمامی ولتاژهای لازم برای یک الکترونیک کار می باشد. پاور کامپیوتر دارای ولتاژهای 3.3,5,12 ولت و دارای ولتاژ 12- و در پاورهای قدیمی ولتاژ 5- می باشد که ما در پروژه های الکترونیکی بیشتر به ولتاژهای 3.3,5,12 نیاز داریم. مهمترین نکته در ساخت این منبع تغذیه هزینه کم ساخت و در دسترس بودن لوازم و توان مناسب جهت انجام انواع پروژه های الکترونیکی است.

وسایل مورد نیاز برای ساخت منبع تغذیه

  • پاور کامپیوتر (ترجیحا ATX)
  • فیش رو پنلی
  • روکش وارنیش
  • کلید راکر یا کلنگی

ولتاژ سیم های موجود در پاور کامپیوتر

ساخت منبع تغذیه با پاور کامپیوتر
ساخت منبع تغذیه با پاور کامپیوتر

برای شروع ساخت ابتدا پاور را روشن می کنیم تا از سالم بودن آن مطمئن شویم. با زدن برق به پاور کار نمی کند و این نشانه خراب بودن آن نیست. سیم سبز  به یکی از زمین های مدار (سیم های مشکی) متصل می کنیم. در این لحظه باید پاور شروع به کار کند و یکی از نشانه های آن به راه افتادن فن پاور می باشد. بعد از آن پاور را خاموش می کنیم و آن را باز می کنیم. فقط به این نکته توجه شود که پاور در هنگام کار خازن های بزرگ موجود در ابتدای مدار را به مقدار زیادی شارژ میکند (تا 300 ولت) که باید از دشارژ شدن آن اطمینان حاصل کرد. سپس سیم ها را با مقدار دلخواه با سیم چین می بریم و آن ها را با توجه به ولتاژ خروجی دسته بندی می کنیم.

حالا تعداد زیادی سیم از هر رنگ داریم که برای جریان دهی سیم های هم رنگ را با هم موازی میکنیم و به هم لحیم می کنیم. طبق شماتیکی که در شکل زیر ارائه شده است سیم ها را به هم و در نهایت به فیش های پنلی متصل می کنیم.

FIZN10UFNZA841G.MEDIUM

همانطور که قبلا هم گفته شد برای شروع به کار پاور نیاز هست تا سیم سبز به زمین وصل شود. که در تصویر با استفاده از یک کلید این کار را انجام داده ایم. نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد وقتی پاور را به برق می زنیم پاور در حالت کلی کار نمی کند ولی در مد استندبای (سیم سبز به زمین متصل نشده) یک ولتاژ تولید می کند که آن را با 5vSB نشان می دهند.

مهمترین قسمت درست کردن این منبع تغذیه اضافه کردن یک بار به دو سر ولتاژ 5 ولت می باشد. در پاورهای قدیمی در صورت نبودن این بار پاور بعد از مدتی خاموش می شود. در پاورهای جدید نیز در صورت عدم حضور این بار ولتاژهای خروجی در مقدار نامی خود خروجی نمی دهند و 5 ولت بیشتر از ولتاژ نامی و 12 ولت کمتر از ولتاژ نامی می شود. با اتصال یک مقاومت 10 اهم با توان بالا (10 وات) این بار فراهم می شود. محل قرارگیری بار در تصویر مشخص است.

F06KP4WO35EP27SH3L.MEDIUM 1

بر روی جعبه پاور به تعداد دلخواه در اندازه فیش های پنلی سوراخ هایی ایجاد می کنیم. سپس سیم ها را به فیش ها لحیم کرده و آنها را در جای مناسب قرار می دهیم. در نهایت منبع تغذیه ای به شکل زیر داریم که در اینجا همه ولتاژهای موجود در مدار دیده می شود.

power supply 2 template on case

  • با اضافه کردن یک مدار رگولاتوری از نوع متغیر (مثل LM317) می توان یک ولتاژ متغیر نیز به این منبع اضافه کرد.
  • برای جلوگیری از اتصالات داخلی برای قسمت های باز سیم ها از روکش وارنیش استفاده کنید.
  • قرار دادن فیوز در این مدار اختیاری و برای حفاظت بیشتر مدارات در مقابل اضافه جریانات و اتصال کوتاه  می باشد.
  • در پاورهای Green نیازی به فیوز نیست و مدارهای حفاظتی در مقابل اضافه جریانات و شوک های الکتریکی قرار داده شده است.

power supply 2 front 1

نوشته های مشابه

19 دیدگاه

  1. با سلام
    آیا می توان با استفاده از و ولتاژهای 12- و 12+ ولتاژ خروجی 24 ولت قابل استفاده (کاربردی) داشت؟

  2. با سلام و تشکر از مطالب جالبتون
    در تکمیل فرمایشاتتون در مورد اون مقاومت اضافه بار میتونیم یه مصرف کننده مثل لامپ هم قرار بدیم

    ولی چه با مقاومت و چه با لامپ یا مصرف کننده های دیگه بعضی پاورها باید از 5+ آمپر بیشتری بکشن تا بتونن روشن بمونن

    پس باید بار یا مصرف کننده رو کم و زیاد کرد تا به نتیجه دلخواه رسید.

  3. درود به شما میبخشید الان یه پاور توی سایت شیپور دیدم میخوام بخرمش فکر کنم ۴۰هزار تومن قیمت منصفانه ای است که براش گذاشتن چون ن شهرستان هستم بیشتر خریدهام رو از طریق پست تهیه میکنم این پاور هم همینطور خیلی وقته به یک منبع تغذیه متغیر نیاز دارم منتهی قیمتها خیلی بالاست و من وسعم بهشون نمیرسه بهمین دلیل چندین بار بدون فکر از این ترانس های دست دوم گرفتم و تلنبار کردم اما هیچ کدومشون بخاطر آمپر پایین بکارم نیومدن ، میشه بفرمایید یه پاور تا چند آمپر میتونه خروجی داشته باشه
    سپاسگزار و آرزوی سرافرازی برای حضرتعالی

  4. درود به شما؛ خدمت بزرگوارتون عرض کنم بنده بیش از اندازه به الکترونیک و البته برق در حوزه ترانس و الکتروموتور علاقمند هستم منتهی بواسطه شغل خشکشویی که دارم وقت کم میارم اما الان حدود یک ساله که بصورت مستمر در حال تقلا و مطالعه و کسب تجربه تئوری و تا حدودی عملی هستم حتی حدود یک سالی هست که عضو انجمن و خانواده بزرگ eca شدم و هر خرید مهمی هم اگه داشتم از فروشگاه تبریز eca بوده فقط هنوز نتونستم سوالاتم و حتی جوابی که چند ماه پیش برام نوشتن رو باز کنم راستش متاسفانه نمیدونم باید چگونه سوالاتم رو مطرح و جواب ها رو بتونم ببینم اگه دو سه بار هم تونستم پیام بفرستم کاملا اتفاقی بوده ….لطفا اگه براتون مقدوره که میدونم زحمتتون میشه بنده رو راهنمایی بفرمایید
    پاینده باشید سامان نصرتی از سنندج

  5. سلام
    بله میتوان gnd دستگاه را به -12 و vcc دستگاه را به +12 متصل کرد.جریان خروجی هم به نوع پاور شما بستگی داره

  6. سلام ممنون از مطلب مفیدی که گذاشتید
    سوالی برام پیش اومده و من توی الکترونیک کاملا مبتدی هستم
    ایا میشه این منبع تغذیه برای تست کیت های که سرهم میشن استفاده کرد؟
    بیشتر امپرش مد نظرمه

    1. درود بر شما، سیم به رنگ زرد از دسته سیمهای چهار رشته ای ۱۲ ولت یا کانکتور چهار پین و سیم رنگ ابی از کانکتور ۲۰یا ۲۴ پین، خروجی بگیرید، تقریبا ۲۴ ولت بهتون میده!!!!

  7. سلام محمد هستم یه پاور مدل2005-PTPدارم میخوام منبع تغذیه بشه اما بجز سیم ارت سیم سبزی ندارد باتشکر

  8. سلام و عرض ادب
    من پاور گرین GP585B دارم میخوام تبدیل به منبع تغذیه آزمایشگاهی کنم.تو آموزشها گفته شد از آی سی tl494 یا همون 7500 پاور باید برای متغیر بودنش به ولوم وصل بشه، حالا مشکل من اینه که اصلا همچین ای سی روی برد پاور نمیبینم.لطفا راهنمایی کنید که چطوری منبع تغذیه متغیر درست کنم.

  9. سلام و وقت بخیر دوستان من یه پاور دارم که با تستر تستش می کنم منهای ۵ ولت روشن نمیشه !آیا مشکلی داره یا اینکه طبیعی هست قبلاً پاور هایی که داشتم منهای ۵ ولت هم در تستر روشن می‌شد . ضمنا اینم بگم اون پینی که جای منهای ۵ ولت هست سیمی نرفته توش و اون پین خالیه .ممنون از راهنمایی هاتون

  10. سلام
    اگر میخواهید با lm327 به صورت متغیر در بیارید که در مقاله استاد توضیح دادند به شرط وصل شدن به هست سینک حد اکثر تا یک آمپر
    بهتره همان خروجی 3.3,5,12 که جریان های بالای بستگی که روی پاور نوشته استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا