دانستنی هامطالب آموزشی

انواع ریموت کنترل و نحوه کپی کردن آنها

57300 BigPic46

 

ریموت کنترل وسیله انتقال فرمان به مرکز کنترل می باشد. ارتباط میان ریموت کنترل و مرکز فرمان با واسطه رسیور انجام می شود. فرمان حرکت به کمک سیگنال های ماکروویو به رسیور منتقل شده و در رسیور سیگنال حامل از سیگنال فرمان جداسازی میشود. سپس رسیور سیگنال فرمان را رمز گشایی (دکود) می نماید و این فرمان به مرکز کنترل منتقل شده و عملیات متناسب با آن انجام می شود. فرکانس کاری ریموت و رسیور باید یکسان باشد تا فرآیند ارسال و دریافت اطلاعات میان آن دو مقدور باشد. پرکاربردترین فرکانس ها در ریموت کنترل های مورد استفاده در زمینه های مختلف  315MHz، 433MHz و 868MHz می باشند.

علاوه بر فرکانس کارکرد، ریموت کنترل ها را می توان براساس فرآیند معرفی آنها به رسیور نیز تقسیم بندی نمود. بر این اساس ریموت ها به سه دسته زیر تقسیم میشوند.

1. ریموت های کد فیکس – Fix code

B1155077583

در این ریموت ها برای شناساندن ریموت به رسیور نیاز است تعدادی دیپ سوییچ بر روی رسیور در وضعیت خاصی از نظر روشن و یا خاموش بودن قرارگیرند و به طور متقابل تعدادی جامپر در داخل برد الکترونیکی ریموت ها درنظر گرفته شده است که قطع و وصل بودن این جامپر ها را باید مشابه با وضعیت دیپ سوییچ ها بر روی رسیور تنظیم نمود تا رسیور فرمان صادر شده از آنها را شناسایی کند. قطع و وصل کردن این جامپرها بر روی ریموت کنترل به کمک لحیم کاری انجام میشود و کاری به نسبت دشوار است. همچنین به علت محدود بودن وضعیت هایی که می توان این جامپرها را قرار داد این نوع از ارتباط میان ریموت و رسیور از امنیت بسیار پایینی برخورددار بوده و به راحتی قابل کپی برداری است. از طرف دیگر امکان حذف یک ریموت به تنهایی از روی رسیور وجود نداشته و درصورت مفقود شدن یک ریموت می باید وضعیت دیپ سوویج های روی رسیور و وضعیت جامپرهای تمامی ریموت های موجود را تغییر داد تا ریموت مفقود شده دیگر فعال نباشد و در غیر این صورت امنیت مجموعه با مخاطره مواجه خواهد شد. تمامی موارد ذکر شده در فوق نقاط ضعف این سیستم بوده که باعث شده استفاده از آن منسوخ شده و دیگر مورد استقبال کاربران قرار نگیرد.

 

2. ریموت های کد لرنینگ – Code Learner

4 Channel Learning Code 433mhz Remote 371 1 500x500

در این نوع از ریموت ها کد شناسایی مشترک میان ریموت و رسیور به صورت نرم افزاری مشخص میشود. با زدن یک دکمه بر روی رسیور، رسیور در وضعیت شناسایی قرار گرفته و با زدن یک دکمه از ریموت، کد مربوط به آن ریموت در حافظه رسیور ذخیره شده و از آن به بعد فرمان های صادر شده از آن ریموت برای رسیور قابل دریافت و رمزگشایی خواهد بود. تعداد ریموت های قابل استفاده با این نوع رسیورها محدود به ظرفیت حافظه آن است و در حدود 250 و در بعضی انواع تا 500 ریموت را می توان شناساند. امنیت این نوع از ریموت ها به نسبت مدل کد فیکس بالاتر می باشد و از آنجا که کد ارتباطی میان ریموت و رسیور به صورت نرم افزاری تعیین می شود و نیازی به لحیم کاری برای تنظیم کد ارسال اطلاعات در ریموت نمی باشد استفاده از آن ها ساده تر است. ولی به علت محدود بودن تنوع کدهای ارتباطی میان ریموت و رسیور در مواردی مشاهده شده که ریموت های دزدگیر خودرو باعث ایجاد اختلال در عملکرد ریموت های درب های پارکینگ شده و باعث باز و بسته شدن ناخواسته درب شده است. در مدل کد لرنینگ به علت ثابت بودن کد ارتباطی میان ریوت و رسیور و همچنین محدود بودن تنوع کدهای انتخابی، احتمال کپی برداری بالا بوده و این کار به راحتی به کمک دستگاه های شناسایی کد ارتباطی قابل انجام می باشد، از همین رو امنیت این نوع از ریموت ها چندان بالا نمی باشد.

 

3. ریموت های هاپینگ

2014

در روش هاپینگ ارتباط میان ریموت و رسیور بر اساس یک کد ارتباطی برقرار می شود. این کد بر خلاف مدل کد لرنینگ ثابت نبوده و در هر بار ارتباط یک کد ارتباطی جدید توسط ریموت مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع ارتباط در حدود 16 بیلیون حالت برای کددهی وجود داشته که عملا کپی برداری از این ریموت ها را غیر ممکن می سازد. همچنین شناساندن ریموت به رسیور فقط از طریق خود رسیور امکان پذیر می باشد. این ویژگی امنیت استفاده از این نوع ریموت ها را بسیار بالا برده و کپی برداری از ریموت را غیرممکن می کند.

 

آموزش تعریف ریموت (کپی کردن ریموت) برای ریموت های ماشینی و خانگی

 

1- مرحله تعیین فرکانس:
برای تعریف و کپی ریموت در مرحله اول شما نیاز به دانستن فرکانس یا طول موجی که ریموت اصلی روی آن فعال است دارید. برای دانستن این طول موج اگر شما دستگاه فرکانس یاب در دسترس داشته باشید بایستی ریموت اصلی را روی محل مخصوص که بر روی دستگاه مشخص شده است قرار دهید یکی از دکمه های ریموت اصلی را فشار دهید. در این هنگام طول موج ریموت اصلی شما بر روی صفحه دستگاه نشان داده خواهد شد.
اما در صورت عدم دسترسی یه دستگاه فرکانس یاب می توانید با باز کردن ریموت و خواندن عدد کریستال ریموت طول موج کارکرد ریموت را متوجه شوید.

DSC05055

پس از مشخص شدن طول موج ریموت اصلی، بایستی ریموت بلوتوثی با همان طول موج و فرکانس انتخاب کرده و مرحله بعد را انجام دهید.

 

2- مرحله آماده سازی ریموت دوم (Duplicator)

در این مرحله ریموت دوم (Duplicator) را آماده می نماییم، که اصطلاحا به این کار خام کردن یا آماده سازی ریموت می گویند.
ریموت های Duplicator بلوتوثی عرضه شده در ECA معمولا به این روش خام یا آماده کد گرفتن می شوند (این ریموت ها در حالت عادی آماده کدگیری نیستند)
دکمه قفل و باز ریموت (دو دکمه بزرگ A و B ریموت) را همزمان فشار دهید، بعد از چند ثانیه ریموت 3 بار چشمک متوالی میزند، سپس همانطور که دکمه A را ثابت نگه داشتید، دکمهB را رها کرده (همچنان دکمه A پایین نگه داشته شده باشد)، سپس چندین بار دکمه A را پشت سر هم فشار دهید، حال چراغ ریموت شما متوالی در حال چشمک زدن است.

DSC05057

در مرحله آخر دکمه A را نیز رها کنید. نشانه خام شدن و آماده شدن ریموت شما این است که بعد از این حالت با فشار دادن هرکدام از دکمه های ریموت، چراغ ریموت شما روشن نخواهد شد.

3- مرحله ی تعریف و کد دهی به ریموت کپی
پس از انجام مراحل فوق در این مرحله بایستی ریموت اصلی و ریموت آماده شده را رو به روی هم قرارداده و هرکدام از دگمه های مشابه هر دو ریموت ( به عنوان مثال دکمه قفل) را به مدت 5 تا 10 ثانیه همزمان فشار دهید تا چراغ ریموت Duplicator سه بار سریع، سپس سه بار آهسته چشمک زده و در نهایت به صورت ثابت روشن شود. بعد از این مرحله در صورتی که کلید ریموت شما کد گرفته باشد، باید با فشار دادن همان دکمه ی ریموت، چراغ ریموت شما با روشن دادن کلید کپی شده به صورت ثابت روشن بماند. این مرحله را برای همه ی کلیدهای دو ریموت تک به تک انجام دهید، تا همه دکمه های ریموت کپی شده بعد از فشردن به حالت روشن زن برگردند. همچنین می توانید هر کلید را از ریموت هم فرکانس متفاوتی برای فرمان متفاوت کپی کنید.

DSC05059 1

توجه: آنتن گیرنده بعضی از ریموت ها در پشت ریموت تعبیه شده است. در صورتی که ریموت شما از روبرو کد نگرفت، ریموت ها را پشت به پشت قرار داده و مرحله را دوباره انجام دهید.

DSC05060

 

توجه داشته باشید اصول مطرح شده دراین مطلب فقط برای ریموت هایی با قابلیت کپی شوندگی که توسط این فروشگاه عرضه میشوند قابل اجرا میباشد که اصطلاحا به این ریموت ها ریموت های یونیورسال یا بلوتوثی گفته میشود و برای ریموت های فابریک دستگاه ها که توسط شرکت سازنده گیرنده ها و مخصوص گیرنده ها و مخصوص دستگاه خودشان ارائه میشود قابل اجرا نمیباشد.

در اخر اگر نظر و پیشنهاد دیگری برای کپی کردن ریموت دارید حتما در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

نوشته های مشابه

28 دیدگاه

  1. سلام ریموت ما فقط دوتا دکمه داره که روی هیچکدومش هیچ عدد یا حروف انگلیسی نوشته نشده میشه راهنمایی کنید چجوری میشه با هم ستش کنیم

  2. سلام ریموت هایی که وقتی بازشون می کنید ۱۰ عدد روی آن گذاشته شده آنها را باید چطوری ست کرد اگه میشه لطف کنید برای من توضیح بدین

  3. یلام اقا من به ریموت دارم هرچه این مراحل روانجام میدم نه چراغی چشمک میزنه نه خام میشه ریموت مال کرکره برقیه…بعدشم از کجا باید بفهمیم ریموت چه فرکانسی داره …باتشکر لطفا راهنمایی کنید

    1. در ریموت های هاپینگ امکان کپی کردن با ریموت وجود نداره و شما فقط از طریق خود رسیور قادر به تعریف ریموت هستید.
      همانطوریکه در اموزش هم توضیح داده شد بعداز باز کردن ریموت از طریق عدد روی کریستال فرکانس قابل تشخیص هست

  4. سلام من دو عدد ریموت دارم یکی واسه دزدگیر ماشینمه و دیگری واسه درب کرکره ای بوده نگاه کردم جفتشون یه فرکانسه میخواستم بدونم میتونم از اون که واسه درب کرکره ای هستش واسه دزدگیر استفاده کنم به روشی که شما گفتین با نگه داشتن اون دو کلید قفل باز و بسته خام نشد و باز هر دکمه ای که میزنم چراغش روشن میشه لطفا راهنمایی کنید که اگر میشه به چه روشی باید انجام بشه ممنونم

  5. عالی بود واقعا عالی متشکرم کاش همه وب سایت ها بدون اینکه صدبار از این صفحه به آن صفحه پاسکاریت کنن به این شکل سریعا کاری رو بهت یاد بدن بازهم متشکرم…

  6. دمتون گرم عالی بود،اگه میخواستم همین کارو بدم بیرون برام انجام بدن ۴۰ یا ۵۰ هزار تومن میگرفتن،مرسی

  7. سلام خسته نباشید آیا میتوان ریموت مکسیدر تصویری رو به جای ریموت تصویری ماجیکار استفاده کرد ممنون

  8. سلام. دمتون خیلی خیلی گرم. دقیقا از روش بالا روی یک دستگاه ریموت جدید ، دو تا کلید رو از ریموت اصلی تعریف کردم. خیلی دقیق و عالی توضیح دادید.

  9. من چرا هرکاری میکنم ریموت صفر نمیشه یعنی مراحل انجام خام کردن ریموتو انجام میدم چراغ ریموت هیچ نشانه و چشمکی نشون نمیده

  10. سلام وقت بخیر .ریموت پرایدمن گم شده میخواستم بدونم بدون ریموت چطور میتونم ریموت جدیدرابه رسیور تعریف کنم

  11. سلام
    ی ریموت دارم 315هست پشت ic همH22408 نوشته شده هرکاری میکنم ریموت خام نمیشه چراغ روی ریموت چشمک میزنه تمام دستور عمل ها روی ریموت انجام دادم باز دکمه ها رو که فشار میدم پشت سر هم چشمک میزنه امکان این داره که ریموت کد قبول نکنه

  12. داداش کاملترین مقاله بود که خوندم…..من بتا ۲۰۱۳ مدل بنزی دارم….فک کنم با فشار دادن دکمه چراغش ثابت میمونه….حالا این از نوع لرنینگ هستش یا. بلوتوثی؟؟؟

    ضمنا برای تکثیرش باید از پای برد اصلیش دکمه بزنم مچ بشه یا از روی ریموت فعال شده هم میشه بهش کد داد؟؟؟؟؟

  13. سلام وقت بخیر.من یک ریموت R433A دارم که هر دو روش ریست کردن را امتحان کردم متاسفانه نه چشمک میزنند و نه تغییر می‌کنه و خام نمیشه .می‌خوام بدونم روشی هست برای ریست کردنش یا خیر.ممنون

  14. سلام.
    ریموت بنز اسپرینتر رو میشه کپی کرد؟ درب جای باتریش رو باز میکنم نوشته 433,92MHz. با ریموت بلوتوثی 433 مگاهرتز تلاش کردم کپی نشد. اصلا امکان کپی کردن داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا