اخبار تکنولوژی

Li-Fi معرفی شد

استاندارد ارتباط نوری Li-Fi به طور رسمی معرفی شد؛ 100برابر سریع تر از WiFi

استاندارد ارتباط نوری Li-Fi به‌طور رسمی توسط مؤسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) معرفی شد. به گفته محققان، استاندارد مذکور می‌تواند تا 100 برابر از وای‌فای سریع‌تر باشد و به عدد اعجاب‌انگیز ۲۲۴ گیگابیت در ثانیه برساند که خیلی بالاتر از 40 گیگابیت بر ثانیه در WiFi 7 است. لازم به ذکر است که این نوع قابلیت ارتباطی جدید حتی از تکنولوژی 5G هم سریع‌تر بوده و سطح امنیتی فراتری را نیز ارائه می‌دهد.

نور می‌تواند سیگنال‌هایی را بدون تداخل رادیویی ارائه دهد و Li-Fi در حال حاضر دارای استاندارد رقابتی دیگر به نامG.9991 از اتحادیه بین‌المللی مخابرات است. The Verge خاطرنشان می کند این استاندارد برای لامپ های پرتوی داده از Signify استفاده می شود. شرکت دیگری به نام pureLiFi سیستم Light Antenna One را در ماه فوریه منتشر کرده است که در حال حاضر استانداردهای 802.11bb را برآورده می کند. این ماژولی است که می تواند در گوشی های هوشمند جا بیفتد و سازنده ادعا می کند که می تواند سرعت داده بیش از 1 گیگابیت در ثانیه را ارائه دهد.

Li-Fi معرفی شد

Li-Fi چیست؟

فناوری Wi-Fi و Li-Fi تقریباً شبیه هم هستند چراکه هر دو داده‌ها را به‌صورت الکترومغناطیسی انتقال می‌دهند. با این‌حال Wi-Fi از امواج رادیویی استفاده می‌کند درحالی‌که Li-Fi با امواج نور مرئی کار می‌کند.

اصطلاح Li-Fi مخفف Light Fidelity است که به گفته برخی افراد، نسل بعدی اینترنت و فناوری‌های ارتباطی محسوب می‌شود. فناوری LiFi می‌تواند نورهای قابل مشاهده (VLC) اطراف ما را به یک وسیله ارتباطی تبدیل کند. به عبارت ساده‌تر، این فناوری لامپ روشنایی اتاق شما را به یک روتر تبدیل می‌کند.

در این فناوری از لامپ‌های LED معمولی برای انتقال داده‌ها استفاده شده و می‌تواند تا حداکثر سرعت 224 گیگابیت در ثانیه را در اختیار کاربر قرار دهد.

از مزایای Li-Fi امنیت بهتر است، زیرا سیگنال ها کمتر از دیوارها نشت می کنند. فرستنده‌های Li-Fi را می‌توان به راحتی در لامپ‌های مورد استفاده در دفاتر نصب کرد و نرخ داده بالاتر Li-Fi مطمئناً اتصال سریعی را ایجاد می‌کند که واقعیت مجازی و دستگاه‌های بازی می‌توانند از آن بهره ببرند. LiFi علاوه بر سرعت دانلود سریعتر، نوید تاخیر کم را نیز می دهد.

منبع
The Verge

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا