Mini PC - مینی PCرزبری پای - Raspberry PIمطالب آموزشی

مقایسه رزبری پای 3 مدل B با مدل B+

در نسخه پلاس چه امکاناتی وجود دارد؟
در این مقاله ابتدا نگاهی به رزبری پای 3 مدل B+ و برخی از ویژگی های جدید یا بهبود بخشیده شده در این برد خواهیم داشت. توجه داشته باشید که در این مقاله برای بررسی این برد از نمونه های پیش از انتشار نهایی این برد و سیستم عامل آن برای انجام این مقایسه استفاده شده است از این رو ممکن است بعد از ارائه نسخه نهایی برد و سیستم عامل آن شاهد تفاوت هایی با آنچه در اینجا ذکر شده است باشید.

نیم نگاهی به برد

BCM2837

وقتی چشمتان به یک رزبری پای 3 مدل B+ می افتد اولین چیزی که متوجه می شوید این است که SoC آن  با نسخه قبلی تفاوت دارد یا حداقل از لحاظ ظاهری با نسخه قبلی متفاوت است. با بررسی دقیق تر شماره BCM2837 را بر روی چیپ خواهید دید و بدین ترتیب مشخص می شود که عملا یک SoC  یکسان با نسخه قبلی نیز در این برد استفاده شده است. خوب پس چرا بسته بندی عوض شده است؟. یک قطعه فلز بر روی چیپ نصب شده است که برای دفع بهتر گرما می باشد، آیا این تکه فلز میتواند نشانه بهبود عملکرد دستگاه باشد؟خوب در ادامه خواهیم دید!

Screening

حالا که صحبت از فلز شد بهتر است در مورد قابلیت جالب دیگری به صورت یک لوگو به برد اضافه شده است اشاره کنیم. ای سی وای فای دستگاه از روی برد برداشته شده است یا جابجا شده است. که در کمترین حالت باعث ایجاد انطباق با EMC شده است و شاید حتی یک ماژول وایرلس جدید به این برد اضافه شده باشد. همچنین همانند برد Zero w آنتن خارجی برد حذف شده است و به جای آن یک آنتن روی برد طراحی شده است.

LAN7515

به نظر می رسد که اتصال شبکه کابلی نیز با پیشرفت هایی همراه بوده است. به جای ماژول LAN9514 همراه با 4 پورت USB -2.0 ماژول شبکه LAN7515 قرار گرفته است که همراه با یک هاب 6 پورتی USB 2.0 و شبکه 1000/100/10 است. در حالی که USB 2.0 در حالت تئوری دارای حداکثر سرعت انتقال 480 مگابیت بر ثانیه است ویژگی های دیگر این برد عبارتند از :

  • ماژول وای فای کم مصرف 802.3az
  • فریم جامبو تا 9 کیلوبایت
  • حالت های چندگانه خودکار صرفه جویی در مصرف نیرو

قطعا همه این موارد از مزایای برنامه های وابسته به شبکه بهره می برند. به عنوان مثال فریم جامبو به درد کسانی که به دنبال اندکی کارایی بیشتر شبکه هستند میخورد( مثلا زمانی که از شبکه ای استفاده می شود که به ذخیره کننده های NAS بهره می برد و رزبری پای به عنوان سرور یا کلاینت به کار رفته است).

PoEHeader1

خوب یک پین هدر 4 تایی جدید هم به چشم می خورد به اسم PoE. این دیگر چیست؟!

PoE (Power over Ethernet)

GS308P

PoE اصطلاحی است که برای توصیف سیستم های تک کاربره یا سیستم های استانداردی به کار می رود که بر روی کابل زوجی تابیده شده اجازه انتقال نیرو را هم میدهند. از این قابلیت به عنوان مثال در تلفن های رو میزی VoIP و دوربین های مدار بسته راه دور استفاده می شود. استانداردهای IEEE 802.3af(PoE) و 802.3at(PoE+) قادر هستند که تا به ترتیب 15.4 و 25.5 وات انرژی برای هر دستگاه متصل شده (که البته به منبع نیرو وصل شده باشد)ارائه کنند.
سوئیچ های شبکه PoE همراه با ” تزریق کننده نیرو” که با سوئیچ های ابتدایی تر نیز قابل استفاده هستند، را میتوان برای ارائه منبع نیرو مورد استفاده قرار داد. مثلا Netgear GS308P که در تصویر بالا مشخص است 4 پورت دارای منبع نیرو است که هر منبع 15.4 وات نیرو ارائه میدهد و البته 4 پورت بدون منبع نیرو هم دارد.
سیستم های منطبق با این استاندارد میتوانند با منبع تغذیه DC که توسط کابلهای کراس اوور، تبدیل شده باشد انطباق پیدا کنند. این دستگاه ها با تجهیزات منبع تغذیه ای که دارند مکانیسم هایی را به کار میگیرند تا نوع کلاس PoE پشتیبانی شده را تعیین کنند و در صورتی که دستگاهی متصل گردید که با این استاندارد همخوانی نداشت، منبع نیرو را قطع نمایند.
خلاصه اینکه PoE روشی بسیار راحت برای ارائه نیرو به دستگاه های یک شبکه از راه دور است که گاهی اوقات ممکن است تا 100 متر با سوئیچ فاصله داشته باشد. در زمان نوشتن این مقاله هنوز مشخص نبود که اخرین نسخه رزبری پای از کدام یک از توانایی های PoE پشتیبانی میکند هرچند که 15.4 وات انرژی که توسط 802.3af ارائه می شود برای رزبری پای B+ و بسیاری از دستگاه های جانبی استاندارد کافی است.

 

بررسی عمیق تر

3BvP BPlus lsusb

خوب بیایید از داخل سیستم عامل نگاهی به سخت افزار برد داشته باشیم. این سیستم عامل به همراه برد های پیش از انتشار نهایی منتشر شده است.
اگر دستور lsusb را در ترمینال اجرا کنیم برای مدل B+ مشاهده میکنیم که LAN7515 دو کنترل کننده هاب ارائه کرده است در حالی که در نسخه B یک عدد موجود بود که در تصویر زیر مشخص است.

3BvP B lsusb

حالا اگر دستور lscpu را اجرا کنیم

3BvP BPlus lscpu

همان مشخصاتی را نشان میدهد که در نسخه B وجود دارد به جز حداکثر فرکانس سی پی یو که به جای 1200 مگاهرتز ، 1400 مگاهرتز است. بله درست است بدون اورکلاک فرکانس سی پی یو 1.4 گیگاهرتز است.
اگر از طریق روند های سیستم فایل به نگاهی به اطلاعات سیستم داشته باشیم خواهیم دید:

pi@3bplus:~ $ cat /proc/cpuinfo

میتوانیم مقدار سخت افزار را نادیده بگیریم زیرا این مقدار ها نشان دهنده خانواده SoC است نه یک مدل خاص اما مقدار ویرایش چیزی است که مد نظر ما است.

3BvP BPlus cpuinfo

در مدل B+ این مقدار a020d3 است که با مقدار ویرایش مدل B تفاوت دارد.

3BvP B cpuinfo

بالطبع شماره نسخه جدید تا زمان نوشتن این مقاله هنوز جایی درج نشده است که با توجه به سرعت سی پی یو و بسته بندی جدید احتمالا نسخه جدیدی از Broadcom SoC  را شاهد خواهیم بود.

3BvP BPlus ethtool

با استفاده از دستور ethtool میتوانیم درایور شبکه را بررسی کنیم و تایید کنیم که آیا رابط شبکه از 1000BaseT به عنوان یک نوع رسانه پشتیبانی میکند یا نه.

3BvP BPlus ifconfig

با توجه به اینکه نسخه سیستم عامل ارائه شده به همراه برد اولیه ماژول وای فای را شناسایی نمیکرد ما نتوانستیم اطلاعات بیشتری در مورد این ماژول به دست بیاوریم ولی به نظر می رسد که ماژول جدیدی باشد.

تست اولیه

3BvP BPlus sysbench

برای انجام یک تست ساده CPU میتوانیم از نرم افزار sysbench استفاده کنیم و ببینیم که چه مدت طول می کشد تا بزرگترین اعداد اول را پیدا کند.

$ sysbench --test=cpu --num-threads=4 --cpu-max-prime=9999 run

3BvP B sysbench

در اینجا میتوانیم ببینیم که در نسخه B این تست حدود 35 ثانیه طول کشید در حالی که در نسخه B+ در حدود 30 ثانیه طول کشید که در حدود 15 درصد افزایش در سرعت را نشان میدهد. از آنجا که سرعت واقعی CPU به صورت دینامیک و با توجه به بار موجود بر روی هسته مشخص می شود، میتوانیم سرعت کنونی را با انجام دستور زیر در یک پنجره ترمینال دیگر مشخص کنیم:

$ watch -n 1 cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_cur_freq

با انجام این دستور هر دو سیستم تایید کردند که در نسخه B سی پی یو از فرکانس 600 مگاهرتز در حالت بی باری به فرکانس 1200 مگاهرتز می رود ولی در نسخه B+ از 600 به 1400 مگاهرتز میرود.
برای ما همین مقدار تجسس حس کنجکاویمان را برطرف کرد و مطمئنا زمانی که برد به صورت عمومی ارائه شود دیگران اطلاعات دقیق تری در این مورد ارائه خواهند کرد.

نظریه های مقدماتی

افزایش عملکرد همیشه خوشایند است و برای کسانی که همیشه دنبال مقدار افزایش عملکرد در دستگاه ها هستند، گزینه PoE جالب ترین گزینه ای است که در نسخه جدید آن را مشاهده میکنند. در ابتدا شاید این قابلیت چندان جالب و خاص به نظر نرسد ولی روشن کردن یک دستگاه از راه دور و از طریق شبکه توسط یک کابل و بدون انبوهی از منابع تغذیه و سیم های رابط، چیزی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد.
البته شما میتوانید یک اسپلیتر نیرو و یک ماژول PoE جداگانه بخرید و به برد نسخه قبلی اضافه کنید ولی داشتن تمام این قابلیت ها در یک جا و بر روی خود برد، یک ویژگی است که میتواند باعث ایجاد خلاقیت ها و ابداعات و پروژه های کاربردی جالبی شود.

در زمان نگارش این مقاله اطلاعات کاملی از سخت افزار برد رزبری پای 3 نسخه پلاس موجود نبود. اما اکنون با ورود این برد به بازار و آمدن نگارش جدید سیستم عامل رزبین، اطلاعات مفصل و کاملی از سخت افزار این برد در اختیار همگان قرار گرفته است. مهمترین تغییر این نسخه، قویتر شدن سیستم WIFI بوده که هم اکنون از پروتکل های 5 و 2.5 گیاگاهرتز نیز پشتیبانی می کند. در ادامه لیست کامل مشخصات سخت افزار این دستگاه جدید برای دریافت اطلاعات بیشتر بریا شما قرار داده شده است.

  • Broadcom BCM2837B0, Cortex-A53 (ARMv8) 64-bit SoC @ 1.4GHz
  • 1GB LPDDR2 SDRAM
  • 2.4GHz and 5GHz IEEE 802.11.b/g/n/ac wireless LAN, Bluetooth 4.2, BLE
  • Gigabit Ethernet over USB 2.0 (maximum throughput 300 Mbps)
  • Extended 40-pin GPIO header
  • Full-size HDMI
  • 4 USB 2.0 ports
  • CSI camera port for connecting a Raspberry Pi camera
  • DSI display port for connecting a Raspberry Pi touchscreen display
  • 4-pole stereo output and composite video port
  • Micro SD port for loading your operating system and storing data
  • 5V/2.5A DC power input
  • Power-over-Ethernet (PoE) support (requires separate PoE HAT)

این محصول (مدل B+) به فروشگاه اضافه شده و می توانید از طریق لینک زیر در فروشگاه ECA خرید نمایید.

برد رزبری پای Raspberry pi 3 UK مدل +B تولید انگلستان

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. درود
    اینم از نتایج بنچ مارک برد orange pi با پردازنده A64 Allwinner 64bit cortexA53 1.34Ghz
    CPU این برد تولید کارخانه چینی Allwinner هستش و مثل bcm2835 هر دو دارای معماری cortex A53 هستند

    Doing CPU performance benchmark

    Threads started!
    Done.

    Maximum prime number checked in CPU test: 9999

    Test execution summary:
    total time: 4.3221s
    total number of events: 10000
    total time taken by event execution: 17.2719
    per-request statistics:
    min: 1.29ms
    avg: 1.73ms
    max: 13.88ms
    approx. 95 percentile: 3.10ms

    Threads fairness:
    events (avg/stddev): 2500.0000/35.42
    execution time (avg/stddev): 4.3180/0.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا