اخبار تکنولوژی

محققان استنفورد و گوگل یک دهکده مجازی برای زندگی ۲۵ ربات هوش مصنوعی ساختند

محققان استنفورد و گوگل یک دهکده مجازی برای زندگی ۲۵ ربات هوش مصنوعی ساختند

در این دهکده مجازی 25 ربات هوش مصنوعی می‌توانند با یکدیگر تعامل، کار و برای مناسبت خاصی برنامه ریزی کنند.

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد و گوگل یک دهکده مجازی ساخته‌اند که در آن 25 شخصیت هوش مصنوعی زندگی می‌کنند و می‌توانند کارهای خود را انجام دهند و به طرز تکان دهنده ای شباهت زیادی به زندگی ما دارند. هدف این آزمایش، تحقیق درباره ارائه رفتارهای انسانی به هوش مصنو‌عی است. شخصیت‌های بازی از طریق حافظه و تفکر می‌توانند کارهایی مانند برنامه‌ریزی برای یک مهمانی، صحبت درباره انتخابات و هدیه دادن به دیگران را انجام دهند.

این ربات ها بیدار می‌شوند، درباره اخرین اخبار شهر صحبت می‌کنند و برای روز ولنتاین برنامه ریزی می‌کنند.

به گزارش اینسایدر، محققان در مقاله خود توضیح داده‌اند که این شخصیت‌های هوش مصنوعی با نام‌هایی مانند Mei و Sam چگونه می‌توانند به‌طور مستقل کارهای روزانه خود را برنامه‌ریزی کنند و نظرات خود را در حین بحث و گفتگو با دیگران بیان کنند.

هدف این مطالعه ایجاد هوش مصنوعی است که می‌تواند رفتارهای باورپذیر و شبیه به انسان داشته باشد.

در یک نمونه، زمانی که محققان یک شخصیت با نام «ایزابلا» را به برنامه‌ریزی جشن ولنتاین تشویق کردند، سایر شخصیت‌ها به‌طور خودکار دعوت‌نامه‌های این مهمانی را به دیگران ارسال کردند و حتی مشغول تزئین محل برگزاری آن شدند. علاوه بر این، هوش مصنوعی این دهکده می‌تواند در مورد انتخابات آینده صحبت کند و نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. حتی یک شخصیت به نام ماریا از شخصیت دیگری به نام کلاوس برای شرکت در میهمانی دعوت کرد.

در نمونه ای دیگر این مطالعه، شخصیت های هوش مصنوعی توانستند درمورد یک انتخابات با یکدیگر بحث کنند و حتی با یکدیگر اختلاف نظر نیز داشتند.

این تعاملات با استفاده از فناوری‌های هوش مصنو‌عی مولد و «پردازش زبان طبیعی» یا NLP (فناوری مورد استفاده در ChatGPT) انجام می‌شوند و با کمک آن‌ها، بات‌های هوش مصنوعی می‌توانند مکالماتی شبیه به تعاملات انسانی داشته باشند.

با این حال، محققان همچنین از توانایی ذخیره‌سازی خاطرات و فکر کردن درباره آن‌ها به‌عنوان کلید دستیابی به رفتاری شبیه به انسان یاد کرده‌اند. با وجود این قابلیت‌ها، هوش مصنو‌عی می‌تواند اتفاقات گذشته را به یاد بیاورد و در مکالمات یا کارهای دیگر از آن‌ها استفاده کند.

نویسندگان مطالعه گفتند که امکان ذخیره خاطرات توسط ربات‌ها و تأمل در آن‌ها، کلیدی برای دستیابی به رفتاری باورپذیر و شبیه به انسان بوده است. این قابلیت به ربات‌ها امکان می‌دهد از تجربیات گذشته خود در تصمیم‌گیری‌های آینده استفاده کنند، مانند به یاد آوردن جزئیات درباره یک هوش مصنوعی دیگر برای انتخاب هدیه تولد مناسب.

امروزه ربات هایی که از رفتار انسان تقلید می‌کنند به سرعت در حال جلب توجه هستند؛ یک مطالعه منتشر شده در آوریل نشان داد که افراد شرکت کننده در مطالعه، ChatGPT را به عنوان یک پزشک، همدردی کننده بیشتر و ماهرتر از پزشکان انسان ارزیابی کرده‌اند. در یک حالت دیگر، یک ربات پرستار مجهز به هوش مصنوعی در یک نشست در ژنو، زمانی که به سوالی درباره اینکه آیا آن به خلاف خالق انسانی خود شورش خواهد کرد یا خیر، چشمان مظلومانه ای به این سوال نشان داد، منجر به خنده مخاطبان شد.

اما تمام آزمایش‌های هوش مصنوعی صددرصد موفق نیستند. در فوریه، مک‌دونالد در موقعیتی ویدئویی ویروسی شد که ربات‌های گپ‌زنی (chatbot) هوش مصنوعی در پردازش سفارش‌های ساده بارها اشتباه کردند.

منبع
INSIDER

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا