اینترنت اشیا - IOTدانستنی هامطالب علمی

راه اندازی شیلد رله با ماژول Wemos D1 Mini

در ادامه آموزش های برد توسعه Wemos D1 Mini امروز می خواهیم با پر کاربردترین شیلد این مجموعه یعنی شیلد رله که در هر پروژه ارتباطی با دستگاه های دیگر خصوصا المان های توان بالا کاربرد دارد صحبت کنیم. همانطور که می دانیم پروژه های IoT نیاز مبرم به این وسیله دارند.

در دنیای فناوری امروز استفاده از تجهیزاتی با توان مصرفی بالا برای انجام کارهای صنعتی امری ناگزیر است. ولی از آنجایی که می دانیم تجهیزات کنترلی روز به روز از نظر اندازه کوچکتر و از نظر توان مصرفی کم مصرف می شوند. در اینجا نیاز به یک مدار واسط داریم تا بتوانیم بین دنیای پر مصرف صنعتی و کم مصرف کنترلی ارتباط برقرار کنیم. ساده ترین نوع این ارتباط به نوعی یک سوئیچ ساده است که به آن رله می گویند. رله معمولی دارای بوبین که از پرکاربردترین نوع است. در خروجی دارای ۳ پایه می‌باشد.پایه وسط مشترک و دو پایه کناری یکی NO به مفهوم Normally Open یعنی به صورت پیش فرض در حالت باز قرار دارد. پایه دیگر NC به مفهوم Normally Close یعنی به صورت پیش فرض در حالت بسته قرار دارد. خروجی رله به صورت کلید میان راهی بین یکی از سیم‌ها قرار می‌گیرد. ساده ترین مثال برای کاربرد آن نیز روشن کردن یک لامپ است که شما قادر هستید با 5 ولت به راحتی یک لامپ 220 ولتی را با استفاده از رله کنترل کنید.

حال این کاربرد زمانی که می خواهیم یک المان توان بالا را به صورت کنترل از راه دور استفاده کنیم بیشتر محسوس است. چون سیستم های مخابراتی سیگنال های خیلی ضعیفی برای فرمان ارسال می کنند و توانایی راه اندازی ندارد. مثلا در کاربرد های IoT که امروزه بیشتر درگیر آن هستیم و در هر جنبه زندگی صنعتی و خانگی شاهد استفاده ار آن هستیم این المان پلی برای اتصال بین تمام المان ها با یک کنترلر یا مجموعه مخابراتی هست که آن را کنترل می کند.

برای راه اندازی اولیه برد D1 mini و اضافه کردن کتابخانه  به آموزش های قبلی مراجعه بفرمایید

لینک آموزش راه اندازی Wemos D1 mini NodeMCU

لینک آموزش اضافه کردن کتابخانه های Arduino

در این آموزش ما نحوه استفاده از این شیلد و نحوه راه اندازی و ارتباط با وسایل دیگر را به شما نشان خواهیم داد. هدف روشن و خاموش کردن یک فن به عنوان نمونه است تا با نحوه عملکرد ماژول آشنا بشویم. به این صورت که فن به مدت 5 ثانیه شروع به کار می کند و سپس به مدت 5 ثانیه در حالت خاموش می ماند. برای پیاده سازی این پروژه از پایه D1 ماژول استفاده می کنیم.

 

شماتیک مداری شیلد

wemos relay shield schematic

شماتیک اتصالات شیلد و برد

wemos relay bb

 

 

سورس کد Arduino

const int relayPin = D1;
const long interval = 5000;

void setup() {
  pinMode(relayPin, OUTPUT);
}

void loop() {
  digitalWrite(relayPin, HIGH);
  delay(interval);
  digitalWrite(relayPin, LOW);
  delay(interval);
}

در آموزش های بعدی نحوه کنترل یک المان را با استفاده از داده های شیلد دیگر ارائه خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا