Mini PC - مینی PCمطالب علمی

معرفی بیگل بن بلک Beagle Bone Black

این پیش بینی که آینده را رایانه های کوچک (MINI PC) در اختیار خواهند گرفت در سالهای اخیر بیش از سالهای گذشته باور پذیر شده است و با پیش رفت تکنولوژی و موج استقبال از این نوع رایانه ها اکثر شرکتهای معتبر به تولید این بردها روی آورده اند.

در این بین آنچه مارا واداشته است تا به تشریح و توضیح بردهای بیگل بن بلک در بین انبوهی از این بردها بپردازیم عنوان “Texas Instruments” است. قدمت، اعتبار و کیفیت محصولات این شرکت مشهور و محبوب امریکایی برای همه ی علاقه مندان و آشنایان به الکترونیک، زبان زد است. لذا با وارد شدن شرکت TI در این عرصه بسیاری از کاربران این محصولات به سمت تولیدات این شرکت روی آوردن تا رفته رفته نمونه برنامه ها و پروژه های انجام شده بوسیله این بردها افزایش یافت طوری که تبدیل به یکی از پر کاربرد ترین بردهای متن باز (Open Suorce) در جهان تبدیل شد که اتفاقا مورد توجه صنعتگران نیز قرار گرفت.

در این سری از بردهای خانواده بیگل بن از پردازنده های شرکت TI با شماره AM3359 دارای کلاک پردازشی 1گیگاهرتز استفاده شده است که با یک رم 512مگابایتی DDR3 ظرفیت پردازشی آن را ارتقا داده اند. از ویژگیهای مهم این کامپیوترها یک حافظه 4گیگابایتی آنبورد از نوع eMMC است که دارای سرعتی بالاتر از SD Card ها است و این امر در روند پردازش سیستم بسیار تأثیرگذار است.

سیستم عامل پیشفرض برروی eMMC دبین میباشد که حدود 6 تا 10 ثانیه بوت می شود. برای استفاده از سیستم عامل های دیگری که این رایانه می تواند با آنها راه اندازی شود کافیست نسخه مورد نظر از  Angstrom, Android, Archlinux, LinuxCNC, … را برروی کارت SD مورد نظر خود بریزید. برای اینکار نرم افزار Etcher را دانلود و نصب نمایید.

1 1

 

در قسمت Select Image فایل ایمیج مورد نظر خود را که پیش از این از سایت بیگل بن دانلود نموده اید را انتخاب نمایید.

در قسمت Select Drive درایو مورد نظر خود را که همان SD کارت می باشد، انتخاب نمایید.

و در نهایت Flash را بزنید تا به صورت اتوماتیک عملیات فرمت و رایت ایمیج برروی SD انجام پذیرد.

 

BlackUSR

 

پس از قرار دادن کارت SD برروی اسلات خود، بوت سیستم از SD کارت انجام خواهد شد و LED مربوط به USR1 روشن خواهد شد. در غیر این صورت سیستم عامل دبین به صورت پیش فرض از روی eMMC بوت خواهد شد و LED مربوط به USR3 روشن خواهد گشت.

 

 

 

دبیان
دبیان یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین توزیع‌های لینوکس برای استفاده در رایانه شخصی و سرورها است. دبیان بیشتر از هر توزیع دیگری به عنوان پایه برای توسعه یک توزیع لینوکس جدید استفاده شده است. پروژه دبیان خود را موظف می‌داند که علاوه بر انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی، اطلاعات دقیقی در رابطه با مشکلات امنیتی سیستم‌عامل منتشر کند.
Dpkg برنامه بنیادین برای مدیریت بسته‌های deb در دبیان می‌باشد. APT از این برنامه برای نصب دیگر برنامه‌ها استفاده می‌کند.
APT یک برنامه پیشرفته برای رسیدگی به بسته‌های دبیان است که دربرگیرنده چند برنامه می‌باشد: apt-get, apt-cache, apt-cdrom…
برتری استفاده از APT : آسانی و رسیدگی اتوماتیک به نیازمندی‌های بسته‌ها و نصب بسته‌ها از مخازن آنلاین است.
مخازن
دبیان بیش از ۴۹ هزار بسته قابل نصب، بیش از هر توزیع لینوکس، در مخازن خود دارد که با ویرایش مستقیم فایل /etc/apt/sources.list و یا تغییر تنظیمات رابط APT می‌توان هر مخزنی را اضافه کرد.
دبیان تقریباً بر روی تمامی پردازنده‌ها از جمله مدل‌های قدیمی اجرا می‌شود و تقریباً از تمامی سخت‌افزارهای رایج پشتیبانی می‌کند. در حالت پایه، دبیان به منابع سخت‌افزاری بیش از آنچه هسته لینوکس و برنامه‌های اساسی گنو (مانند bash,coreutils و …) به آن‌ها نیاز دارد، نیازمند نیست. از آن جمله نیازمندی به مقدار حافظه رم ۲۰ مگابایت برای پردازنده s390(رایانه ibm system z) یا ۴۸ مگابایت برای پردازنده‌های خانواده x86 یا نیازمندی به ۱ گیگابایت فضای دیسک سخت خالی در حالت پایه می‌باشد. همچنین دبیان تمامی ویژگی‌های هسته لینوکس مانند چند پردازندگی، ارتباط با شبکه‌های بی‌سیم و غیره را پشتیبانی می‌کند.
یکی از امکانات بسیار جالب و کاربردی بیگل بن قابلیت اتصال به PC از طریق کابل USB است که با نصب درایور مخصوص آن از آدرس لینک می توانید به برد بیگل بن متصل شوید و با نوشتن برنامه های خود GPIO های آن را تحت کنترل بگیرید. چیزی شبیه به بردهای آردوینو اما بسیار قدرتمندتر طوری که می توانید با کمک نرم افزار Cloud9 با رابط کاربری JavaScript و با زبان جاوا برنامه نویسی نمایید.

logo debian

 

بیگل برد را با کمک کابل USB مینی به سیستم خود متصل نمایید. LED مربوط به بوت سیستم شروع به چشمک زدن کرده و بیگل برد شروع به بوت شدن می کند، پس از چند ثانیه اخطار اتصال برد به درگاه USB کامپیوتر شما ظاهر می شود. بر اساس نوع سیستم عامل خود درایور بیگل برد را از سایت بیگل دانلود و نصب نمایید.

2

پس از نصب درایور بیگل برد شما به صورت یک پورت COM توسط سیستم شناسایی می شود.

3

جهت سهولت در اجرای امر اتصال، وای فای یا هرنوع شبکه دیگری را از سیستم خود قطع نموده و سیستم را یکبار راه اندازی مجدد نمایید.

پس از شناسایی بیگل برد توسط سیستم مروگر خود را باز کرده و با توجه به سیستم عامل خود یکی از IP های زیر را وارد نمایید.

9

حال می توانید از امکانات بیگل برد خود استفاده نمایید. کدنویسی کنید یا SSH بزنید یا حتی بیگل برد را برروی سیستم خود ریموت بزنید.

1

 

5

 

برای اطمینان از برقراری درست ارتباط با بیگل برد در صفحه باز شده در قسمت BoneScript interactive guide گزینه Run را بزنید تا برنامه اجرا شده و LED های USR روی برد 22 ثانیه روشن و سپس خاموش شوند.

 

 

از امکانات بیگل بن بلک می توان به GPIO های آن اشاره کرد که دارای 65 ورودی/خروجی دیجیتال، 8PWM و چهار تایمر، 7 ورودی آنالوگ، چهار واحد سریال (UART)، دوتا I2C و دوتا SPI است.

 

4

 

*********برای خرید بیگل بن اورجینال کلیک کنید*********

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا