اخبار تکنولوژی

محققین موفق به هک خودرو الکتریکی تسلا Model S شدند

تسلا موتورز به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان خودروهای سایبرسکیوریتی در جهان شناخته می‌شود با این حال اخیراً یک باگ در برنامه‌های آن‌ها پیدا شده است. البته این باگ در بخش سیستمی نبوده و مربوط به یکی از نرم افزارهای خودرو Model S آن‌هاست.

گروهی از محققان چینی یک شرکت امنیتی مجموعه‌ای آسیب پذیر را پیدا کرده‌اند که در صورت ترکیب به آن‌ها اجازه خواهد داد تا از راهی دور خودرو الکتریکی تسلا Model S را مدیریت کرده و سانروف، صفحه نمایش مرکزی، قفل درها و حتی سیستم ترمز این ماشین قابل کنترل باشد. این حمله به محققان اجازه داده تا به شبکه کنترل خودرو (CAN) دسترسی پیدا کرده و کامپیوتر تخصصی آن را تحت نظر خود بگیرند.

محققان امنیتی شرکت کین در یک پست وبلاگی نوشته‌اند:

“تا آنجا که ما می‌دانیم، این نخستین مورد حمله از راه دور است که می‌تواند سیستم CAN Bus را تحت شعاع خود قرار داده و کنترل بر روی خودرو را برای هکرها به ارمغان آورد. ما چندین حمله برداری را در بر روی تسلا Model S محقق ساختیم. این فرض را می‌توانیم بکنیم که خودروهای دیگر شرکت تسلا نیز تحت تأثیر این باگ قرار گرفته‌اند.”

این پست وبلاگی همراه با ویدیویی ارسال شده بود که نشان می‌داد محققان چگونه به این امر دست یافته‌اند و چگونه این هک در شرایطی که خودرو شما پارک شده و یا در حال حرکت است انجام می‌گیرد. در درجه نخست در حالی که این ماشین در شرایط پارک قرار داشت، محققان توسط یک لپ تاپ سانروف آن را باز کرده، نور راهنما را فعال کرده، وضعیت صندلی را تغییر داده، کنترل صفحه نمایش مرکزی را در دست گرفته و قفل درها را باز کردند.

در دومین آزمون آن‌ها در شرایطی که خودرو با سرعت کمی در حال حرکت بود، برف پاک کن را روشن کردند. آن‌ها همچنین نشان داده‌اند که موفق به باز کردن صندوق عقب شده و بستن آینه‌های بغل خودرو تسلا در حال حرکت را نیز ممکن ساخته‌اند که بدون شک چنین عواملی می‌تواند باعث به خطر افتادن ایمنی سرنشینان و راننده شده و حتی هکرها را قادر می‌سازد تا در فاصله 12 مایلی، ترمز خودرو شما را فعال کنند. بدون شک چنین حملاتی در شرایطی که یک ماشین با سرعت بالا در حال گذر از بزرگراه است می‌تواند برخوردهای بسیار جدی را به بار آورد.

محققان تمامی این مشکلات نرم افزاری به وجود آمده توسط این باگ را در اختیار شرکت تسلا قرار داده‌اند و این کمپانی نیز در حال کار بر روی به‌روزرسانی جدیدی به جهت رفع این مشکلات است. خوشبختانه تسلا با ارسال یک به‌روزرسانی نرم افزاری مشکل را حل کرده تا خطری دیگر دارندگان خودروهای تسلا را تهدید نکند. لازم به ذکر است که این کمپانی به شدت به رانندگان خودروهای تسلا تذکر می‌دهد که همواره از نصب تازه‌ترین نسخه نرم افزارهای مربوط به خودرو خود مطمئن باشند.

هک خودرو طی سال‌های اخیر به یک موضوع داغ در بین محققان امنیتی و تولیدکنندگان تبدیل شده است. هر چه به جلوتر می‌رویم به مرور بحران‌های جدی‌تری با موضوع ایمنی دستگاه‌ها مطرح می‌شود که خوشبختانه ما شاهد کشف راه‌هایی برای مقابله با آن‌ها هستیم.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا