دانستنی هامطالب علمی

آیا میتوانیم اطلاعات مغز را کپی کنیم؟

تلاش های زیادی برای درک بهتر مغز انسان انجام شده است که در نهایت این هدف اصلی علم کامپیوتر را دنبال می کنند : ماشین هایی که مانند ما فکر می کنند.

در اواسط دهه ی 40 قرن بیستم میلادی چند شخص مستعد، طرح اولیه و ساده ی عصر کامپیوتر را تدوین نمودند. آنها یک دستگاه همه منظوره عمومی براساس واحدپردازش را تصویر کردند که از واحد ها و آدرس های اختصاصی ساخته شده و برروی داده ها و دستورالعمل های ذخیره شده عمل می کرد. اختراعات بعدی شامل ترانزیستورها, مدارهای مجتمع و حافظه حالت جامد، این ایده را به مهم ترین ابزاری تبدیل کرد که تا به حال توسط بشر ساخته شده است. اکنون ما با ماشین هایی روبرو هستیم که در هر ثانیه می توانند ده ها کوادریلیون عملیات انجام دهند. ما در تلفن ها و خانه هایمان دستیاری با قابلیت تشخیص صدا داریم. کامپیوترها به طور عادی ما را در بازی های سنتی به زحمت می اندازند و هنوز آنچه را که می خواهیم نداریم! یعنی ماشین هایی که بتوانند به آسانی با ما ارتباط برقرار کنند، نیازهای ما را عمیقا و بدون خطا پیش بینی و درک کرده و دنیای ما را با اطمینان هدایت کنند. اکنون همانند قانون مور به نظر می رسد باید با برخی مفاهیم خداحافظی کنیم چون تعدادی موضوع بر مباحث آینده ی کامپیوتر حکمفرما ست.

E:\Group Work\Selected\Translation\Nariman\Can We Copy the Brain\2017-12-02 06-33-03 ب-ظ.jpg

یکی از این موارد کامپیوتر های کوانتومی و شاهکارهای حیرت آور کشف رمز، آنالیز ژنوم و توسعه ی دارویی می باشد. تصویر جالبتر دیگر مربوط به ماشین هایی است که ادراکی شبیه به انسان دارند. آنها در حل برخی مشکلات بزرگ پزشکی، فنی و مشکلات علمی که پیش روی بشر است، شریک فکری ما خواهند بود و شاید تفکرات آنها در برخی ویژگی های ذهنی ما نظیر زیبایی های خارق العاده، غیرقابل پیش بینی بودن, ابهام, درک ,وسواس ، خروش و تهیج خلاقانه مشترک باشند.

ما در این مطلب به ظهور محاسبات نئوفورمیک و چشم اندازهای آن برای راهنمایی در عصر جدید ماشین های کاملا هوشمند می پردازیم. در حال حاضر یک اقدام وسیع با ابتکار عمل تحقیقاتی گسترده در ایالات متحده و اروپا با هدف بررسی کارهای مغز انسان پیش می رود. تلاش های همسوی مهندسی در حال حاضر اندکی از این دانش را در تولید نرم افزار و سخت افزارهایی که “یاد میگیرند” به کار میگیرد که با ارائه پی در پی چالش های محاسباتی حرفه ای تر می شوند.

در حال حاضر سرعت زیاد و الگوریتم های هوشمند، ماشین هایی تولید کرده با قابلیت برابر یا بهتر از ما، در فعالیت هایی که ما به عنوان انسان به مدت طولانی عمیقا به آن فکر کرده ایم، که این موارد نه تنها شامل مواردی مانند پوکر و گو می شود، بلکه شامل فعالیت های مرتبط با سهام, مترجمی زبان, تشخیص چهره, کشف و طراحی دارو و تشخیص چندین بیماری خاص نیز می باشد. به زودی تشخیص گفتار, رانندگی و دروغگویی نیز در این لیست قرار خواهند گرفت.

ظهور سخت افزارهایی با هدف ویژه مانند تراشه های IBM’s TrueNOrth و SpiNNaker از دانشگاه منچستر در نهایت لیست را طولانی تر می سازد. هنوز ادراک ما (که اکنون به طور ویژه مختص ما باقی می مانده است) می گوید که آن زمان ما به پای ماشین ها نمی رسیم و ماشین ها از طریق یادگیری قادر میشوند در دنیای ما به شیوه ای هماهنگ و کاملا مستقل عمل کنند.

برای تولید چنین ماشین هایی باید حس مشترکی به آنها داده شود. به عنوان مثال اگر رفتار شما غیرعادی باشد، ماشین به شما یادآوری می کند که شما در حال جدای و تلاق هستید و رفتار خود را با شما تغییر می دهد.

به عنوان مثالی دیگر اگر سعی کند بسته ای را به شما تحویل دهد و پشت در هیچ جوابی نگیرد اما صدای یک موتور کوچک را در حیاط پشتی شما بشنود، نزدیک می آید تا ببیند آیا شخص یا ماشینی در آنجا وجود دارد تا بسته را بپذیرد. چنین ماشینی قادر خواهد بود یک فیلم سینمایی را تماشا کند و سپس تصمیم بگیرد که کیفیت آن چگونه است و یک انتقاد دقیق از فیلم بنویسد.

اما آیا این ماشین از فیلم لذت خواهد برد؟ و آیا ما میتوانیم بفهمیم که این اتفاق افتاده است؟

ما بی اختیار به مقطع زمانی آمده ایم و در این زمان از تاریخ نظاره گر این چالش و معمای بزرگ و مهم هستیم : هوشیاری ماشین.

ماشین ها احتمالا نیازی به هوشیاری، برای بهتر بودن از ما ما نخواهند داشت، اما با این حال قطعا ما عمیقا آنها را با نوعی تحقیر مورد عنایت قرار میدهیم، اگر آنها فاقد هوشمندی باشند!

تلاش برای خلق هوشمندی در نهایت ممکن است ما را به طور طبیعی متوجه این ویژگی مرموز و ارزشمند بشر کند. ما متوجه نمیشویم که هوشمندی چطور فعال می شود یا چه هدفی را در بشریت دنبال میکند. مثلا چرا ما از منظره ی غروب خورشید لذت میبریم؟ چرا ما با سمفونی Eroica هیجان زده می شویم؟ چرا عاشق میشویم؟

و همچنان میتوان گفت آگاهی و هوشمندی جذاب ترین مخلوق در این جهان است. اگر ما نیز بتوانیم آن را خلق کنیم، به عنوان دستاوردی فوق تکنولوژی برای بشریت خواهد بود. نوعی معجزه که اساسا روابط ما با ماشین ها، تصور از خودمان و آینده ی تمدن بشری را دستخوش تغییر خواهد کرد.

اگر در مورد این نوشته نظری دارید حتما در قسمت نظرات مطرح کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا