معرفی و مقایسه

چگونه مقاومت الکتریکی مناسب انتخاب کنیم؟

همه ی ما می‌دانیم که مقاومت الکتریکی از اساسی ترین و مهمترین قطعات در حوزه برق الکترونیک بوده و می‌توان گفت بیشتر از سایر قطعات الکترونیکی کاربرد دارد. اما برای طراحی یک مدار الکترونیکی نیاز داریم تا علاوه بر کاربرد مقاومت الکتریکی انواع مختلف آن را بشناسیم تا بتوانیم مقاومتی با نوع و مقدار مناسب را در پروژه خود به کار ببریم.

در این مقاله به معرفی مقاومت، انواع و کاربرد آنها میپردازیم، در صورتی که علاقمند به حوزه الکترونیک هستید و می‌خواهید یک مدار حرفه ای طراحی کنید، تا اخر این مقاله همراه ما باشید.

چگونه مقاومت الکتریکی مناسب انتخاب کنیم؟

مقاومت چیست؟

مقاومت (Resistor) قطعه‌ای است که یک مقاومت (Resistance) الکتریکی مشخص و معمولاً ثابت دارد. مقاومت الکتریکی جریان الکترون‌های یک مدار را محدود می‌کند. مقاومت ها محافظان مدارهای الکتریکی هستند که از گذشتن مقدار اضافی جریان یا ولتاژ جلوگیری می کند، اگر مقاومت ها از مدار حذف شوند جریان و ولتاژ اضافی به مدار اضافه می‌شود که مدار را مختل می کند. مقاومت‌ها، قطعاتی پسیو هستند؛ به این معنی که فقط توان مصرف می‌کنند و نمی‌توانند آن را تولید کنند. این قطعات معمولاً به قسمت‌های اکتیو مدار مانند آپ‌امپ‌ها، میکروکنترلرها و سایر مدارهای مجتمع اضافه می‌شوند.

نماد مداری و واحد مقاومت الکتریکی

مقدار مقاومت الکتریکیِ یک مقاومت برحسب اهم (OHM) اندازه‌گیری می‌شود. نماد اهم،‌ حرف یونانی اُمگای بزرگ یا Ω است. یک امگا برابراست با مقاومت بین دو نقطه که اختلاف پتانسیل یک ولت به آن‌ها اعمال می‌شود و جریان یک آمپر از آن‌ها می‌گذرد.که از قانون پایه الکتریکی اهم، V = IR گرفته شده است.به عبارت دیگر اگر بین دو سر هادی اختلاف پتانسیل 1 ولت وجود داشته باشد و جریان عبوری از آن 1 آمپر باشد، مقاومت آن هادی 1 اهم (Ω) خواهد بود. مقاومت ها مقدار ثابتی دارند که این مقدار با تغییر فرکانس نیز ثابت هست به عبارت دیگر مقدار مقاومت مستقل از فرکانس است و از طرف دیگر مقاومت همیشه مقداری مثبت خواهد داشت و در عمل مقاومت منفی وجود ندارد.همان‌طور که می‌دانیم، مقاومت‌ها قطعاتی با دو سر هستند و نماد آن‌ها در مدار به یکی از دو شکل زیر است:

what is resistance

کد رنگی و نحوه محاسبه مقدار مقاومت:

مقاومت‌ها اغلب در جنس‌ ، ابعاد مختلف و برای کاربردهای گوناگونی ساخته می‌شوند. از جمله مقاومت‌های فیلم فلزی، فیلم کربن و… که در ادامه به معرفی ان ها خواهیم پرداخت.
اما مقاومت‌های فیلم کربن، از کاربردی ترین انواع مقاومت ها هستند که معمولاً ابعاد فیزیکی بسیار کوچکی دارند. به همین دلیل به جای درج حروف و اعداد بر روی بدنه آن، از کدهای رنگی استفاده می‌شود. همچنین اگر کارخانجات تولید کننده بخواهند برای تمام شماره‌ها (مثلاً 1 اهم، 2 اهم و …) یک مقاومت تولید کنند، می‌بایست بی نهایت خط تولید مقاومت راه اندازی کنند توجیح اقتصادی ندارد. بنابراین مقاومت‌ها را در شماره‌های استانداردی مثل سری E12، E24 و… تولید می‌کنند. طراح الکترونیک با توجه به نیاز خود ، ترکیبی از آن‌ها استفاده می‌کند و نهایتاً برای دقیق‌تر شدن مقدار مقاومت از یک مقاومت متغیر کمک می‌گیرد. در نظر داشته باشید که مقدار مقاومت‌های فیلم کربن نیز معمولاً با مقدار واقعی آن یکی نیست و مقدار کمی خطا دارد.

اولین رنگ مقاومت معمولا پهنای بیشتری دارد و به کناره نزدیک تر است. اگر در تشخیص رنگ اول مشکل دارید، می‌توانید از رنگ آخر که معمولاً طلایی و یا نقره‌ای است، کمک بگیرید. عمل رمز گشایی از سمت چپ (اولین عدد) شروع شده و به سمت راست می‌رود. برای رمز گشایی کد رنگی مقاومت ها شما نیاز به کلید دارید که این کلید همین جدول کد رنگی است.

معمولا مقاومت ها در 4 نوار رنگی بیشتر شناخته می شوند ولی انواع دقیق تر با درصد خطای پایینتر آن ها 5 یا 6 نوار رنگی نیز دارند. برای خواندن کدهای رنگی همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید دو یا سه نوار اول اعداد اصلی و نوار بعدی ضریب می باشد. و اخرین نوار از سمت راست درصد خطای هر مقاومت را مشخص میکند.این مقدار بسته به نوع مقاومت معمولاً از 5 تا 20 درصد متفاوت می‌باشد. رنگ طلایی 5%، نقره‌ای 10% و بدون رنگ 20% خطا را نشان می‌دهد.

(Ω) نوار سوم 10 X نوار دوم ، نوار اول = مقدار مقاومت

the standard resistor color code chart 1

در طراحي مدارهای الكترونيك، پس از محاسبه مقاومت نزديكترين مقدار موجود در سری مقاومت را انتخاب می‌كنيم، و يكبار ديگر مسئله را با مقدار انتخاب شده بررسی ميكنيم.(برای دقت بيشتر در كاركرد مدار) مقادير محاسبه شده جديد با مقادير قبلی مقايسه شده و اختلاف اين دو را مورد مطالعه قرار می دهيم. نكته ديگر در انتخاب مقاومت توان مصرفی آن است، مقاومت‌ها برحسب قطر آنها درجه‌بندی شده‌اند. مقاومتها با قطر كوچك، با توان يك شانزدهم و يك هشتم و توان يك چهارم وات و مقاومتهای با قطر متوسط توان يك دوم وات را دارندكه در آزمايشگاه بيشتر از مقاومت‌های يك چهارم و يك دوم وات استفاده می‌شود.

مقاومت SMD

54854

مخفف “Surface Mount device” (برگرفته از SMT = Surface Mount Technology) است.
مقاومت
 های SMD پرکاربردترین قطعات در مدارات الکترونیکی می باشند. این مقاومت ها در سایز ها و ابعاد مختلفی تولید می گردند. این تراشه های کوچک با کدهای سه یا چهار رقمی مشخص می شوند که به آنها کدهای مقاومت SMD می گویند تا مقادیر مقاومت آنها را نشان دهند.

مقدار بیشتر مقاومت های SMD روی آنها مشخص شده است. کدهای 3 یا 4 رقمی که مقدار را با استفاده از یک سیستم مقدار و ضرب کننده نشان می دهند. به عنوان مثال، 102 نشان دهنده 10² یا 1kΩ است، نوع 4 رقمی می تواند 1002 باشد که نشان دهنده 10KΩ است. برای مقادیر کم، ممکن است چیزی شبیه 4R7 را ببینید که 4.7Ω است. R به عنوان نقطه اعشار در این مثال استفاده می شود.

با توجه به اندازه کوچک مقاومت های SMD، مشاهده این مقاومت ها بسیار دشوار است، به همین دلیل از سیستم EIA96 استفاده می شود. این کار شامل یک جدول جستجو است که در آن یک مقدار سه رقمی برای اشاره به یک مقدار و ضریب استفاده می شود، بنابراین مقدار را در حداقل تعداد ارقام مشخص می کند.

انواع مقاومت‌ها

مقاومت ها انواع مختلفی دارند و از نظر شکل، اندازه و موادی که از آنها ساخته می‌شوند، متفاوتند؛ اما به طور اساسی به دو نوع تقسیم می‌شوند: 1) مقاومت الکتریکی خطی 2)مقاومت الکتریکی غیر خطی

  • مقاومت الکتریکی خطی: مقاومت خطی از پرکاربردترین نوع مقاومت می باشد. این نوع از مقاومت بدون توجه به افزایش یا کاهش اختلاف پتانسیل یا ولتاژ ،ثابت می ماند، مقاومت خطی دارای دو نوع ثابت و متغیر می باشد که دارای خواص خطی هستند.
8956

مقاومت ثابت: همانطور که از اسم مقاومت پیداست، مقاومتی است که یک مقدار خاصی دارد و ما نمیتوانیم مقدار مقاومت های ثابت را تغییر دهیم. انواع مقاومت های ثابت عبارتند از:

  • مقاومت های ترکیب کربن (Carbon Composition Resistors)
  • مقاومت سیمی (Wire Wound Resistors)
  • مقاومت های فیلم نازک (Thin Film Resistors)
  • مقاومت های فیلم ضخیم ( Thick Film Resistors)

مقاومت های ترکیب کربن (Carbon Composition Resistors)

معمولا بیشتر افراد مقاومت را با این نوع می شناسند. رایج ترین مقاومت مورد استفاده در مدارهای الکترونیکی می‌باشد. یک مقاومت ثابت از مخلوط کربن یا گرافیت دانه بندی شده یا پودر شده، برای پر کردن عایق و یا چسب رزین، ساخته می‌شوند. نسبت مواد عایق مقدار واقعی یک مقاومت الکتریکی را تعیین می‌کند. مقاومت کربنی معمولا از 1 هم تا 25 مگا اهم و در توان هایی از ¼ وات تا 5 وات و تلورانس 5% در دسترس هستند.

lesson 2 resistor 2 2048

مزایا و معایب مقاومت ترکیب کربن:

  • قیمت ارزان
  • استفاده آسان در مدار الکتریکی
  • موجود بودن در اهم و توان های مختلف
  • در مقایسه با انواع دیگر مقاومت ها نویز کمی ایجاد می کنند.
  • از طرف دیگر، این مقاومت ها پایداری کمتری دارند، به این معنی که ضریب دمایی آنها بسیار بالا است.
852

مقاومت سیمی یا سیم پیچ (Wire Wound Resistors)

مقاومت سیم پیچ از هسته یا میله عایق با پیچیدن به دور یک سیم مقاومتی ساخته می شود. سیم مقاومت عموماً تنگستن، منگنین، نیکروم یا نیکل یا آلیاژ نیکل کروم است و هسته عایق از پرسلن، باکلیت، کاغذ باند پرس یا مواد خاک رس سرامیکی ساخته شده است.به علت اینکه مقدار مقاومت این مقاومت‌های به طول سیم پیچیده شده بستگی دارد، با این روش می‌توان مقاومت‌هایی با مقادیر دقیق ساخت. مقاومت‌های سیمی دارای دو دسته قدرتی و دقیق هستند. دسته قدرتی (Power Wire wound Resistors) با رنج توانی ۲-۳۰۰ وات می تواند محدوده جریانی بسیار زیادی را از خود عبور دهد و دسته دقیق (Precision Resistors) که دارای توان های زیر ۲ وات (رنج ۰٫۲۵-۲ وات) و در نتیجه دارای تلرانس پایینتری هستند و نمی‌توانند میزان جریان بالایی را عبور دهند.

res3

مزایا و معایب مقاومت های سیم پیچ

  • نویز کمتر نسبت به مقاومت های ترکیب کربن
  • عملکرد خوب نسبت به اضافه بار
  • قابل اعتماد و انعطاف پذیر هستند و می توانند با محدوده فرکانس DC و صدا استفاده شوند.
  • نقطه ضعف مقاومت سیم پیچ گران بودن آن است و نمی توان در تجهیزات فرکانس بالا استفاده کرد.

کاربرد مقاومت های سیم پیچ :

مقاومت های سیم پیچی که در مواردی که حساسیت بالا، اندازه گیری دقیق و کنترل جریان متعادل مورد نیاز است استفاده می شود، به عنوان مثال، به عنوان یک شنت با آمپر متر. علاوه بر این، مقاومت‌های سیم پیچ معمولاً در دستگاه‌ها و تجهیزات با توان بالا، دستگاه‌های تست و اندازه‌گیری، صنایع و تجهیزات کنترلی استفاده می‌شوند.

Untitled

مقاومت های فیلم نازک (Thin Film Resistors)

اساساً، تمام مقاومت های لایه نازک از میله سرامیکی با تراکم بالا و یک ماده مقاوم ساخته شده اند. یک لایه مواد رسانا بسیار نازک روی میله که از مواد سرامیکی یا شیشه با کیفیت بالا ساخته شده، صفحه یا لوله عایق پوشانده است.

دو نوع دیگر از مقاومت های لایه نازک عبارتند از:

  • مقاومت فیلم کربن
  • مقاومت فیلم فلزی

مقاومت فیلم کربن
مقاومت های فیلم کربنی حاوی میله یا هسته ای از مواد عایق است که از مواد سرامیکی درجه یک ساخته شده است که به آن بستر می گویند. یک لایه یا لایه کربنی بسیار نازک مقاوم اطراف میله را پوشانده است. این نوع مقاومت ها به دلیل نویز ناچیز و دامنه عملکرد گسترده و پایداری در مقایسه با مقاومت های کربن جامد، به طور گسترده در مدارهای الکترونیکی استفاده می شوند.

963

مقاومت فیلم فلزی
مقاومت های فیلم فلزی از نظر ساخت مانند مقاومت های فیلم کربنی هستند، اما تفاوت اصلی در وجود فلز (یا مخلوطی از اکسیدهای فلزی، نیکل کروم یا مخلوطی از فلزات و شیشه است که به آن لعاب فلزی می گویند که به عنوان فیلم مقاومتی استفاده می شود). به جای کربن مقاومت های فیلم فلزی بسیار ریز، ارزان و قابل اعتماد هستند. ضریب دمایی آنها بسیار پایین است (± 2 ppm/°C) و در جاهایی استفاده می شود که پایداری و سطح نویز کم اهمیت دارد.

5555

مقاومت های فیلم ضخیم ( Thick Film Resistors)

روش تولید مقاومت های فیلم ضخیم مانند مقاومت های فیلم نازک است، اما تفاوت آنها در این است که به جای یک لایه نازک یا لایه ای از مواد مقاوم، یک لایه ضخیم در اطراف وجود دارد. به همین دلیل است که به آن مقاومت فیلم ضخیم می گویند. انوع دیگر از مقاومت های فیلم ضخیم وجود دارد، که عبارتند از:

  • مقاومت های اکسید فلزی (Metal Oxide)
  • مقاومت فیلم سرمت (cermet)
  • مقاومت های فیوزی (Fusible)

مقاومت های اکسید فلزی (Metal Oxide)

metal oxide film resistor 500x500 1

با اکسید کردن یک فیلم ضخیم از کلرید قلع بر روی یک میله شیشه ای گرم شده (زیر لایه) روش ساده ای برای ساخت یک مقاومت اکسید فلزی است. این مقاومت ها در طیف وسیعی از مقاومت ها با پایداری دمایی بالا در دسترس هستند. علاوه بر این، سطح نویز بسیار کم است و می توان از آن در ولتاژهای بالا نیز استفاده کرد.

مقاومت فیلم سرمت (cermet)

F2960645 01

در مقاومت های اکسید سرمت (cermet)، ناحیه داخلی شامل مواد عایق سرامیکی است و یک فیلم یا لایه آلیاژ کربن یا فلز دور مقاومت پیچیده می شود و سپس آن را در یک فلز سرامیکی (که به عنوان سرمت شناخته می شود) ثابت می‌کند. آنها به شکل مربع یا مستطیل ساخته می شوند و برای نصب آسان در بردهای مدار چاپی، سرب و پین ها در زیر مقاومت ها قرار دارند. این مقاومت ها، در دمای بالا عملکرد پایداری دارند، زیرا مقادیر آنها با تغییر دما تغییر نمی کند.

مقاومت های فیوزی (Fusible)

این نوع مقاومت ها مانند مقاومت های سیمی هستند. هنگامی که توان مدار افزایش میابد و از مقدار مشخص شده عبور میکند، آنگاه این مقاومت ذوب می شود، یعنی اتصال مدار را می شکند یا باز می کند. به همین دلیل است که به آن مقاومت های ذوبی می گویند. fusible ها کار دوگانه ای انجام می دهند، به این معنی که جریان را محدود می کنند و همچنین می توانند به عنوان فیوز از آن استفاده کنند.

به طور کلی، مقدار اهمی مقاومت های فیوزی کمتر از 10 اهم است و آنها به طور گسترده در تلویزیون ها، تقویت کننده ها و سایر مدارهای الکترونیکی گران قیمت کاربرد دارند.

Fusible Resistor Construction

مقاومت آرایه ای یا شانه ای

مقاومت 47k اهم smd 1206 1

امروزه، کاهش هرچه بیشتر فضای اشغال شده توسط مدارها، از اصول اولیه هر طراحی است. مقاومت‌های آرایه‌ای، شامل چند مقاومت در یک بسته هستند. در این مقاومت‌ها، به منظور کاهش فضا، معمولا یک پایه مشترک بوده و هر پایه دیگر دارای مقدار مقاومت مشخصی است. در بعضی از انواع مقاومت‌های آرایه‌ای، هر دو پایه یک مقاومت متفاوت را تشکیل می‌دهند. از این نوع مقاومت‌ها می‌توان به سادگی برای pull-up یا push-down ورودی و خروجی‌های منطقی بهره گرفت. از مقاومت های آرایه‌ای، هنگامی که تعدادی مقاومت معمولا با مقدار یکسان در کنار یکدیگر نیاز است، استفاده می‌شود. 

مقاومت متغیر (Variable Resistors): مقاومت هایی که مقدار آن ها را می‌توان از طریق یک صفحه، پیچ یا به صورت دستی با روش مناسب تغییر داد.در این نوع مقاومت ها بازوی کشویی وجود دارد که به شفت متصل شده و با چرخاندن بازو مقدار مقاومت قابل تغییر است. این مقاومت ها در گیرنده های رادیویی برای کنترل صدا و مقاومت در برابر کنترل صدا استفاده نیز می شوند. انواع مقاومت های متغیر عبارتند از:

  • پتانسیومترها
  • رئوستات
  • تریمر ها

پتانسیومترها (Potentiometers):

پتانسیومتر یک مقاومت سه پایه است که با یک اهرم متحرک جهت تنظیم ولتاژ دلخواه در مدار استفاده می شود.اگر تنها دو پایه از آن استفاده شود می توان از آن به عنوان یک مقاومت متغیر یا رئوستا هم استفاده کرد.به عبارتی می توان از پتانسیومترها به عنوان تقسیم کننده ولتاژ استفاده کرد. آنها تا 10 مگا اهم در دسترس هستند. پتانسيومترها بـراي تـوان ۲ وات كربنـی و بـراي تـوان هـای بـالاتر سيمی است.

2020121016071474

رئوستا (Rheostats):

رئوستا یک دستگاه دو یا سه پایه هستند که برای هدف محدود کردن جریان استفاده می شوند. رئوستا همچنین به عنوان مقاومت های ضربه خورده یا مقاومت های سیم پیچ متغیر شناخته می شوند. برای ساختن رئوستا، مقاومت نیکروم را به دور یک هسته سرامیکی می پیچند و سپس در یک پوسته محافظ مونتاژ می کنند. مقاومت های سیم پیچ متغیر در محدوده 1 اهم تا 150 اهم موجود است. توان موجود این مقاومت ها 3 تا 200 وات است. در حالی که بیشترین استفاده از رئوستات ها براساس رتبه بندی توان بین 5 تا 50 وات است.

8d336d5d234494af07c60ba0ccca15bc
61cxvVGutqL

تفاوت بین رئوستا و پتانسیومتر

F Photo 20171123141514

یک پتانسیومتر ولتاژ متغیری می دهد در حالی که رئوستا مقاومت متغیری ایجاد می کند. پتانسیومتر یک قطعه سه پایه است در حالی که رئوستا یک قطعه دو پایه است. از نظر ساختاری هر دو قطعه شبیه به هم هستند اما اصل عملکرد آنها کاملاً متفاوت است. در پتانسیومتر دو پایه انتهایی مقاومت یکنواخت به مدار منبع متصل می شوند. در رئوستا، فقط یک پایه از مقاومت یکنواخت به مدار وصل می شود و سر دیگر مقاومت باز است. هم در پتانسیومتر و هم در رئوستا، یک پیچ متحرک روی مقاومت وجود دارد.

تریمر (Trimmers)

پتانسیومتر تریمر (Trimmer Potentiometer)، پتانسیومتر کوچکی است که برای تنظیم و کالیبراسیون در مدارها استفاده می شود. هنگامی که از آنها به عنوان یک مقاومت متغیر استفاده می شود، به آنها مقاومت های از پیش تعیین شده می گویند. پتانسیومترهای تریمر یا از پیش تنظیم‌ شده ها معمولاً روی بردهای مدار چاپی نصب شده و با استفاده از پیچ گوشتی تنظیم می‌شوند. موادی که آنها به عنوان یک مسیر مقاومتی استفاده می کنند متفاوت است، اما رایج ترین آنها ترکیب کربن یا Cermet می باشد. هنگامی که پتانسیومترهای تریمر به عنوان جایگزینی برای پتانسیومترهای معمولی استفاده می شود، باید مراقب بود زیرا طول عمر آنها اغلب تنها 200 چرخه است.

trimmers332e2aca23

مقاومت الکتریکی غیر خطی یا وابسته : می دانیم که مقاومت های غیرخطی آن دسته از مقاومت هایی هستند که جریان عبوری از آن طبق قانون اهم تغییر نمی کند، بلکه با تغییر دما یا ولتاژ اعمالی تغییر می کند. علاوه بر این، اگر جریان عبوری از یک مقاومت با تغییر دمای بدن تغییر کند، به این نوع مقاومت ها ترمیستور می گویند. اگر جریان عبوری از مقاومت با ولتاژهای اعمال شده تغییر کند، به آن واریستور یا VDR (مقاومت وابسته به ولتاژ) می گویند.

  • ترمیستور (Thermistors)
  • وریستور ( Varistors VDR)
  • مقاومت وابسته به نور ( Photo Resistor or Photo Conductive Cell or LDR)

ترمیستور (Thermistors)

ترمیستور یک دستگاه دو ترمینال است که نسبت به دما متغیر است. به عبارت دیگر ترمیستورها به تغییر دما حساس می شوند. ترمیستورها از کبالت، نیکل، استرانسیوم و اکسیدهای فلزی منگنز ساخته می شوند. مقاومت ترمیستور با دما نسبت معکوس دارد، یعنی با کاهش دما مقاومت افزایش می یابد و بالعکس.این بدان معناست که ترمیستورها دارای ضریب دمایی منفی (NTC) هستند اما یک PTC (ضریب دمای مثبت) نیز وجود دارد که از مواد نیمه هادی باریم تیتانات pid ساخته می‌شود و با افزایش دما مقاومت آنها نیز افزایش می یابد.

وریستور ( Varistors VDR)

وریستورها مقاومت‌های وابسته به ولتاژ (VDR) هستند که برای حذف گذرای ولتاژ بالا استفاده می‌شوند. به عبارت دیگر، نوع خاصی از مقاومت‌های متغیر که برای محافظت از مدارها در برابر ضربه‌های ولتاژ مخرب استفاده می‌شوند.
هنگامی که ولتاژ در یک دستگاه یا سیستم حساس متصل افزایش می یابد، سطح ولتاژ را به سطح ایمن کاهش می دهد، یعنی سطح ولتاژ را تغییر می دهد.

مقاومت وابسته به نور ( Photo Resistor or Photo Conductive Cell or LDR)

مقاومت وابسته به نور یا LDR، مقاومتی است که مقدار نهایی مقاومت آن با شدت نور تغییر می‌کند. به عبارت دیگر مقاومت هایی که با تابش نور بر روی سطح آنها مقدار مقاومت آنها تغییر می کند، Photo Resistor یا Photo Conductive Cell یا LDR (Light Dependent Resistor) نامیده می شود. ماده ای که برای ساخت این نوع مقاومت ها استفاده می شود، فتو رسانا نامیده می شود، به عنوان مثال: سولفید کادمیوم، سولفید سرب و…

هنگامی که نور بر روی سلول های رسانای نوری (LDR) برخورد می‌کند، به دلیل انرژی نور، حامل های آزاد (جفت حفره های الکترونی) افزایش می یابد، که مقاومت مواد نیمه هادی را کاهش می دهد (یعنی مقدار انرژی نور با مواد نیمه هادی نسبت عکس دارد) این بدان معناست که مقاومت های LDR دارای ضریب دمایی منفی هستند.این نوع مقاومت ها در دزدگیر، درب بازکن ها، آشکارسازهای شعله، دتکتورهای دود، نورسنج ها، مدارهای کنترل رله فعال کننده نور، کنترل اتوماتیک نور خیابانی صنعتی و تجاری همچنین دستگاه ها و تجهیزات عکاسی کاربرد دارند.

maxresdefault 1

کاربرد مقاومت ها:
عملاً هر دو نوع مقاومت (ثابت و متغیر) به طور کلی برای موارد زیر استفاده می شوند:

  • برای کنترل و محدود کردن جریان
  • برای تغییر انرژی الکتریکی به شکل انرژی گرمایی
  • به عنوان یک شنت در آمپرمتر
  • به عنوان ضریب در ولت متر
  • برای کنترل دما
  • برای کنترل ولتاژ یا افت
  • برای اهداف حفاظتی، به عنوان مثال مقاومت های همجوشی
  • در آزمایشگاه ها
  • در وسایل برقی خانگی مانند بخاری، آهن، میله غوطه وری و غیره.
  • به طور گسترده در صنعت الکترونیک استفاده می شود.

چگونه مقاومت مناسب انتخاب کنیم:

با شناخت انواع مقاومت ها و نوع محاسبه مقدار و کاربرد هر یک از آن ها در مدار الکترونیکی، شما می‌توانید مقاومت های مورد نیاز مدار خود را به درستی انتخاب کنید؛ اما توجه داشته باشید که طراحی مدار الکترونیکی کار فوق العاده حرفه ایی می باشد. هر شخصی توانایی طراحی مدار را ندارد، و شناخت مقاومت ها تنها نیاز شما برای جایگزین کردن یا انتخاب درست مقاومت ها برای مدارالکترونیکی پروژه شما را فراهم میکند. برای کنترل میزان ولتاژ و جریان ورودی می توانید از مقاومت های مختلفی استفاده کنید، ولی برای انتخاب مقاومت صحیح باید کلیه شرایط را در نظر بگیرید، در طراحی مدار وظیفه مدار اهمیت زیادی دارد، اینکه مدار شما در معرض نور باشد یا نه در میزان مقاومت تاثیر دارد یا اینکه تهویه مناسب یا دمای محیط بسیار در میزان مقاومت ها تاثیر مستقیم دارد. به طور کلی می توان گفت بیشترین مقاومتی که در تمام مدارها دیده می شود و به کرات از آن استفاده می شود مقاومت های کربنی هستند.

شما می توانید با مراجعه به فروشگاه ECA  و شاخه قطعات و تجهیزات الکترونیکی انواع قطعات الکترونیکی از جمله انواع مقاومت ها را خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. بسیار عالی بود
    ای کاش به مولتی ترن هایی که داخلشون سیم پیچ دارن هم اشاره میکردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا