اخبار تکنولوژی

رزبری پای 5 معرفی شد

رزبری پای 5 در 28 سپتامبر 2023 معرفی شد.

با وجود تردیدهایی که در خصوص معرفی رزبری پای 5 وجود داشت، اما این کامپیوتر تک برد با پیشرفت های چشمگیر از راه رسید. این نسل از مینی کامپیوتر رزبری پای نه تنها در مقایسه با نسل قبلی عملکرد بهتری دارد، بلکه اولین رزبری پای با تراشه اختصاصی محسوب می‌شود.

براساس بیانیه‌ی مطبوعاتی بنیاد رزبری پای، کامپیوتر تک‌برد جدید از پردازنده‌ی ۶۴ بیت چهار هسته‌ای با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده می‌کند. هسته‌های به‌کاررفته در این تراشه از نوع Arm Cortex-A76 هستند. رزبری پای ۵ به‌لطف پردازنده‌ی جدید، دو تا سه برابر قدرتمندتر از رزبری پای ۴ است (مدل قبلی حدوداً چهار سال پیش عرضه شد).

پلتفرم جدید، چیپست جدید

سه تراشه جدید که به طور خاص برای رزبری پای 5 طراحی شده اند، در کنارهم تغییر چشمگیری در عملکرد آن ایجاد کرده‌اند.
BCM2712 یک پردازنده کاربردی 16 نانومتری (AP) جدید از شرکت Broadcom است که از BCM2711 ا 28 نانومتری AP مشتق شده است که Raspberry Pi را با پیشرفت‌های معماری متعدد تغذیه می‌کند. در قلب آن یک پردازنده چهار هسته ای 64 بیتی Arm Cortex-A76، با فرکانس 2.4 گیگاهرتز، با حافظه نهان L2، هر هسته 512 کیلوبایت و حافظه نهان L3 مشترک 2 مگابایتی قرار دارد. Cortex-A76 سه نسل فراتر از Cortex-A72 است و دستورالعمل‌های بیشتری در هر ساعت (IPC) و انرژی کمتری در هر دستورالعمل ارائه می‌دهد. ترکیبی از هسته جدیدتر، سرعت کلاک بالاتر، رزبری پای بسیار سریع‌تر را به همراه دارد و انرژی بسیار کمتری را برای حجم کاری مشخص مصرف می‌کند.

همچنین در رزبری پای 5 از تراشه گرافیکی VideoCore VII با فرکانس 800 مگاهرتز استفاده شده است که نسبت به نسل قبل عملکرد بسیار بهتری در زمینه گرافیکی دارد.

در این نسل از رزبری پای برای اولین‌بار از یک قطعه ساخت بنیاد رزبری پای به‌نام «پل جنوبی» (Southbridge) استفاده شده است. این قطعه بخشی از مادربرد محسوب می‌شود که به ارتباط با دستگاه‌های جانبی کمک می‌کند. بنیاد رزبری پای می‌گوید با پل جنوبی RP1، عملکرد رزبری پای ۵ در زمینه ارتباط با دستگاه‌های جانبی بهبود پیدا کرده است.

استفاده از این قطعه، راه را برای دو فرستنده-گیرنده MIPI با سرعت 1.5 گیگابیت بر ثانیه باز کرده است که امکان اتصال دو دوربین یا نمایشگر را فراهم می‌کند. همچنین برای اولین‌بار با یک رابط PCI Express 2.0‌ روبه‌رو هستیم که البته برای استفاده از آن به آداپتور جداگانه‌ای مانند M.2 HAT نیاز خواهید داشت.

در زمینه پورت‌ها با دو پورت HDMI با خروجی 4K و 60 فریم بر ثانیه با پشتیبانی از HDR، یک درگاه کارت حافظه، دو پورت USB 3.0، دو پورت USB 2.0، اترنت گیگابیتی و اتصال 5 ولتی DC از طریق USB-C روبه‌رو هستیم. این محصول از بلوتوث 5.0 LE پشتیبانی می‌کند.

رزبری پای 5 در دو نسخه با 4 و 8 گیگابایت رم که نسخه پایه 60 دلار است، تا پایان اکتبر عرضه خواهد شد.

منبع
بنیاد رزبری پای

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا