آردوینو Arduinoمطالب آموزشی

آموزش ساخت کنترلر CNC با استفاده از آردوینو و شیلد CNC

ماشین ابزارهایی که به کمک کامپیوتر هدایت می شدند CNC نام گرفتند. CNC مخفف computer numerical control می باشد. به کمک CNC به تدریج دقت مورد نیاز برای تولید قطعات پیچیده در صنایع مختلف مانند هوافضا و قالب سازی حاصل شد. با دست یابی به تلرانسهای بسیار دقیق برای تولید یک قطعه تدریجا اندیشه بالاتر بردن سرعت تولید نیز قوت یافت. با ساخت ابزارهایی با سختی زیاد، شرایط برای بالا بردن نرخ تولید نیز بهبود یافت. تا اینکه امروزه با بکارگیری تکنیکهای ماشینکاری با سرعتهای بالا قطعاتی با تلرانسهای دقیق در زمان بسیار کوتاهی تولید می گردند . برای دست یابی به قابلیت ماشین کاری با سرعتهای بالا می باید در زمینه های مختلف مانند طراحی سازه ای، کنترل ارتعاشات خود برانگیخته، یافتن بهترین نرخ براده برداری و کنترل حرکت و سرعت در راستای مسیر مورد نظر به پیشرفتهایی دست یافت.

مطالبی که در این آموزش قراره باهاش آشنا بشید:

– شناخت شیلدهای و درایور های cnc برای آردوینو
– بررسی شیلد cnc ورژن 3
– اتصال درایور و موتور به شلید و سایر اتصالات لازم
– پروگرام کردن آردوینو
– تنظیمات کنترلر
– فرستادن g code به کنترلر

شیلدها و درایور های cnc برای آردوینو:

1- شیلد cnc ورژن 3 :
رایج ترین شیلد مورد استفاده هست و روی آردوینو uno سوار میشه. قابلیت درایو کردن 4 استپ موتور رو داره. به صورت پیش فرض محل نصب درایورهای استپ موتور DRV8825 و A4988 رو داره اما قابلیت اتصال به سایر درایور ها هم برای اون در نظر گرفته شده. تهیه شیلد CNC ورژن 3

cnc shield v 3

2- شیلد Ramps-FD

این شیلد حرفه ای ترین شیلد آردوینو هست که برای ساخت ربات 6 محوره و یا پرینتر 3 بعدی 3 رنگ مورد استفاده قرار میگیره. قابلیت درایو 6 استپ موتور رو داره. همچنین قابلیت نصب صفحه نمایش و مموری کارت رو داره. از این شیلد بیشتر برای ساخت پرینترهای سه بعدی استفاده میشه. این شیلد روی آردوینو due قرار میگیره.

Ramps FD

3- شیلد grbl
این شیلد برای آردوینو uno ساخته شده. درایورهای DRV8818 روی اون نصب شده و قابلیت درایور 3 موتور رو داره

grblShieldv4

4- درایور EasyDriver
بهترین درایور کمتر از 1 آمپر که توی بازار وجود داره (بهترین نسبت به کارایی/قیمت) تهیه درایور Easy Driver

EasyDriver

5- درایور A4988
این درایور روی تمام شیلدهای بالا نصب میشه(بجز شیلد GRBL چون این شیلد خودش درایور همراهش هست)
میتونه موتورهایی تا 2 آمپر رو درایو کنه که برای کار ما بسیار مناسبه . قیمت کمی داره .برای اتصال مستقیم به آردوینو خازن و دیود احتیاج داره که خازن و دیود در شیلدهای cnc استفاده شده. تهیه درایور A4988

A4988

6- درایور DRV8825
این درایور در اندازه و تعداد پایه ها مشابه درایور A4988 هست ولی کیفیت ساخت بهتری و آمپر کمی بیشتر تحمل میکنه. همچنین مقدار تبدیل میکرواستپینگ بالاتری داره. تهیه درایور DRV8825 DRV8825

شیلدها و درایور های زیاد دیگه ای وجود داره که برای کارهای حرفه ای و درایور موتورهای بزگ تر استفاده میشه. اینها تقریبا ارزون ترین درایور های بازار بودن.

بررسی شیلد cnc ورژن 3
برای ساخت کنترلر ما آردوینو uno و شیلد cnc ورژن 3 رو انتخاب میکنیم. دلیل این انتخاب به کارایی در برابر قیمت تمام شده برمیگره. برای ساخت cnc این مجموعه ارزونترین هستن هرچند که قادر به اجرای تمام دستورات g code نیستن ولی با این حال انتخاب مناسبی برای شروع هستن.(قیمت تمام شده این مجموعه همراه با 4 عدد درایور حدودا 60 تا 70 هزار تومن هست)
انتخاب درایور به قدرت موتور شما مربوط میشه اگر قدرت موتور شما زیر 2.2 آمپر هست یک از دو درایور A4988 و یا DRV8825 رو انتخاب کنید.

اتصال درایور و موتور به شلید و سایر اتصالات لازم

cnc shield v 3 2

پین های مشخص شده در تصویر :
1-محل قرار گیری درایور روی شیلد هست 4 عدد هستن که با اسم های X Y Z A مشخص شدن و برای دو درایور A4988 و DRV8825 که در بالا معرفی شدن طراحی شده. البته باید توجه کنیم که درایور ها رو برعکس روی شیلد نذاریم چون فورا میسوزن. نحوه ی قرار گیری درایور A4988 به این صورت هست که پتانسیومتر درایور باید به سمت پایین باشه و برای درایور DRV8825 پتانسیومتر به سمت بالا. مثل شکل زیر

DRIVERHA

 

نویسنده: Sahar.73

موضوع اصلی در انجمن: https://www.eca.ir/forums/thread73310.html

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. با سلام
    من کلیه مراحل فوق جهت ساخت یک cncسه محوره توسط آردینو و شیلد مربوطه و درایور 8825 رو انجام دادم ونرم افزار های آنهارو هم انجام دادم اما فقط یک جهت دارم مثلا فقط در جهت +xحرکت میکند و جهت مخالف آن حرکتی ندارم برای دومحور دیگر هم همینطور است لطفا راهنمایی بفرمایید.
    باتشکر

  2. سلام،(با این که نمیدانم این سوال مال چه تاریخی هست)
    در همه کنترلرها ونرم افزارهای سی ان سی،پنجره ای به نام “کامفینگ “وجودداره،شما میتوانید دران پنجره تیکها،ویا علامتهای محورهایتان رو به علامت های تابعه عوض کنید،ذاتا درهمه تنظیمات مربوط به کامفینگ،دوتا شکل وعلامت به صورت (تیک ،ضربدر)وجوددارد.
    مثلا در مچ3برای تنظیم حرکتهای محورها،به صورت تیک سبز ویا ضربدر قرمز وجوددارد.
    “هاکان”

  3. من شیلد cnc v4 دارم میخوام ماشین نویسنده بسازم.تمام قطعات رو سوار کردم فقط کد برنامه اش مونده کجا \یداش کنم؟

  4. من هم هیچ کدوم از محورهام حرکت نداره. شیلد من ورژن 4 هستش.تمام قطعات رو بستم رو هم.ben box نصب کردم.راستی اگه g-code و fireware داره میشه واسم بفرستین.ممنون میشم. من از این شیلد واسه ماشین نویسنده استفاده کردم.

  5. جالب اینجاست که Sahar.73 از انجمن تخمیتون اخراج کردید ولی با نوشته هاش سایتتون پر میکنید

  6. من دستگاه نویسنده با شیلد cnc ورزن 4 ساختم در این دستگاه برای محورها از دو دی وی دی رایتر استفاده کردم سیم ها را به محل کنتاکت x و y زدم و سرو موتور را نیز به محل خودش زدم .اما کار نمیکنه.

  7. سلام من یه شیلد اردوینو یونو تهیه کردم و درایور ها رو روش گذاشتم اما نمیدونم چرا وقتی برد رو به لپتاپ وصل میکنم و توی اردوینو ایدی برد رو انتخاب میکنم برنامه grbl کار نمیکنه و همش میگه هیچ بردی و هیچ اطلاعاتی رو دریافت نمیکنه
    خیلی وقته این مسکلو دارم و بخاطر این مشکل کارم مونده اگ میشه راهنمایی کنید ممنون

  8. سلام
    مهندس من نیاز دارم یک دستگاه cnc بسازم واسه اینه با ماژیک نقشه مدار چاپی رو رسم کنم خواستم ببینم احتیاج به چه لوازمی بصورت کامل نیاز دارم وایا شما در فروشگاه موجود دارید ممنونم از راهنمایتان وهمینطور از مطالب مفید اموزشی

  9. سلام اگه سروموتور آمپر بالایی بکشه دیگه آمپر رو نمیشه از برد سی آن سی گرفت و قطعا باید یک درایو در مسیر گذاشت طریقه قرارگرفتن درایو موتور در مسیر برد چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا