مطالب علمی

انواع باتری های قابل شارژ و نحوه نگهداری از این باتری ها

bmecenter.ir-k00077

 باطری های خشک :

این باطری ها معمولا از جنس نیکل – کادنیوم هستند و به دلیل حجم نسبتا کم و ذخیره مناسب انرژی و زمان طولی حفظ شارژ ، از پر مصرف ترین باطریهای قابل شارژ هستند . برای اینکه بتوان از این باطری ها به مدت طولانی تر و در شرایط کار مطلوبتر استفاده کنیم باید به نکات زیر توجه شود :برای بار اول و بسته به نوع باطری و دستورات ارائه شده توسط شرکت  سازندهاین باطریها باید  بین ۸ تا ۲۴ ساعت شارژ شوند  بعد از شارژ اولیه و در اولین بار استفاده از این باطری ها باید به نحوی از وسیله استفاده شود تا باطری به طور کامل خالی ( دشارژ ) شود . این کار به بالا بردن کیفیت باطری و نگهداشتن طولانیتر شارژ در باطری کمک شایانی می کند . در دفعات بعدی شارژ باطری نیز باید به این نکته توجه شود که هر از گاهی باطری به طور کامل شارژ و دشارژ شود. هرگاه قصد دارید از دستگاه برای مدت طولانی استفاده نکنید ، به این نکته توجه کنید که باطری خالی نبوده باشد . خالی ماندن باطری برای مدت طولانی بعد از شارژ اولیه ، باعث خراب شدن آن می شود .

bmecenter.ir-k00078

باتری نیکل کادمیم Ni-Cd:

این نوع باتری باید هرچند هفته یک بار به طور کامل شارژ و دشارژشود.اگر این کار را انجام ندهید،به سرعت عمر باتری به دلیل آنچه که “اثر حافظه ” نامیده میشوداز کار می افتد. “اثر حافظه ” یعنی اگر شما شارژ و دشارژ کامل باتری راانجام ندهید، فقط به اندازه آخرین درصد از شارژ باقی مانده مجددا شارژ میشود.به عنوان مثال اگر ۳۰درصد از کل شارژ باتری تخلیه شود،فقط به اندازه ۷۰درصد شارژ باقی مانده مجددا شارژ خواهد شد.اگر مرتبا این کار راتکرار کنید،۳۰درصد از شارژباتری بلااستفاده خواهد ماند و فقط به اندازه ۷۰درصد کارایی خواهد داشت،حتی اگر چراغ باتری در هر بار که آن را شارژمیکنید ۱۰۰درصد شارژ را نشان دهد،اما در واقع به اندازه ۷۰ درصد شارژ شده است.

bmecenter.ir-k00079

باتری نیکل متال هیبرید Ni-MH

این باتریها، شبیه باتری های نیکل کادمیم هستند،با این تفاوت که به اثر حافظه کمتر حساسند  و ظرفیت بالاتری دارند.

bmecenter.ir-k00080

باتری لیتیوم یون Li-ion

این باتری ها آخرین نوع از باتری های موجود در بازار هستند و در برابر اثر حافظه مقاومند و تاثیر چندای برآنها ندارند.در عوض مشکل ایت باتری ها اینست که در صورت overcharged کردن آنها و یا عدم استفاده طولانی از آنها در حالت فول شارژ،کارایی خود را از دست می دهند.

bmecenter.ir-k00081

باتری خود را سالم نگه دارید

قبل از اینکه اولین بار از باتری استفاده کنید ، آنرابه مدت ۱۲ ساعت یا حداقل زمان موجود شارژ کنید.این مورد در دفترچه راهنمای کلیه دستگاه های مجهز به باتری نیز ذر شده است.برای استفاده از باتری ،باتری را بطور کامل شارژ کنید و تا زمانی که به طور کامل تخلیه نشده از برق استفاده نکنید.(این کار برای باتری های نیکل کادمیم و نیکل متال هیبرید مانع از تاثیر “اثر حافظه”میشود).برای باتری های لیتیوم یون این امر مانع از overcharching میشود.هرگز باتری را به مدت طولانی بلا استفاده رها نکنید.حتی اگر شما بیشتر وقتها از برق شهر استفاده میکنید(مانند دستگاه الکتروشوک)،بطور منظم از باتری دستگاه هم استفاده کنید و آن را در شرایط مناسب نگهداری کنید.

bmecenter.ir-k00082

محل مناسب نگهداری از باتری

اگر برای مدت طولانی از دستگاه استفاده نمیکنید،(یک هفته یا بیشتر) پک باتری را از دستگاه جدا کنید،(باتری کاملا تخلیه شده باشد)باتری را در محل خشک و خنک نگهداری کنید و از قرار دادن در محیط های گرم،مرطوب و در معرض گرد و غبار اجتناب کنید.هرگز باتری را کنار اجسام فلزی قرار ندهید.هرگاه دستگاه روشن است هرگز باتری اصلی را از دستگاه جدا نکنید.

bmecenter.ir-k00083

کاربرد معمولی:

قبل از شارژ مجدد باتری های Ni-cd و Ni-MH می بایست گهگاهی آن را بطور کامل تخلیه کنید.بدین منظورهنگام کار با دستگاه باید مستقیا از شارژ باتری استفاده کنید و پس از پایان کار و خاموش نمودن دستگاه،جهت شارژ مجدد باتری آنرا به برق وصل کنید.

bmecenter.ir-k00084

باتری های اسیدی:

این باتری ها در دو نوع تر و ژله ای در دستگاههای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند . این باطریها نیز به شارژ اولیه طولانی بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت نیاز دارند اما برخلاف باjری های خشک به هیچ وجه نباید خالی ( دشارژ ) شوند . وسایلی را که از این نوع باطری ها استفاده میکنند را غیر از زمانی که نیاز به جابجایی دارند ، از برق شهری جدا نکنید . اگر این باتری ها یک بار خالی (دشارژ ) شوند کیفیت خود را از دست داده

bmecenter.ir-k00085

و از آن به بعد زمان شارژ شدن آنها طولانی و مدت زمان شارژ ماندن آنها نیز به شدت کاهش یافته و در اولین فرصت باید تعویض شوند . نکته دیگری که باید در نگهداری از این باتری ها به آن توجه شود این است که با توجه به اسیدی و تر بودن مواد داخل این باتری ها از صدمه خوردن بدنه این باتری باید جلوگیری شود در صورت صدمه دیدن ، بلافاصله آنها را از دستگاه خارج و نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

منبع

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا