اخبار تکنولوژی

تکنولوژی هایی که در زمان جنگ توسعه پیدا کردند

رادار

26918 7003527

رادار یا Radio and ranging detection به معنی آشکار سازی به کمک امواج ماکرویو را برت واتسون در سال ۱۹۳۵ توسعه داد و در جنگ جهانی دوم یک ابزار بسیار کار آمد برای بریتانیا به حساب امد ولی مشکل کوچکی داشت این بود که برد آنها تا ۵۰۰۰ متر بود.رادار وسیله ای است که از امواج رادیویی برای شناسایی اجسام در حال حرکت در آسمان و دریا و در هواشناسی برای شناسایی طوفان و تند باد های دریایی استفاده می شود.

ماکرویو

vakonesh.com 25b2916b5c49db617f52fa5ea48efee7 62
Percy Spencer در اوایل سال ۱۹۴۰ در حال کار با آهن ربا متوجه شد که بر اثر وجود آهن ربا شکلات های در جیبش ذوب شده است و با تحقیق و آزمایش های بیشتر توانست این کار را با دانه های ذرت نیز انجام دهد.

در واقع اولین ایده گرم کردن مواد با امواج الکترومغناطیسی توسط آزمایشگاه تلفن بل به عنوان اختراع ثبت شد و بعد از آن همان طور که اشاره شد به عنوان رادار برای شناسایی هواپیما ها استفاده شد.۴ سال بعد از اتمام جنگ جهانی دوم دستگاه ماکرووویو با نام Radarange به بازار عرضه شد.

بانک خون

82011046-70607732طبیعتا در میدان جنگ زخمی و مجروه های بی شماری به دلیل کمبود خون جان خود را از دست دادند و بسیاری از آن ها نیاز به دریافت خون با گروه مناسب به خود بودند.

دانشمندی به نام Payton rous در قبل از جنگ جهانی اول با تحقیق هایی که در این زمینه داشت دریافت که بسیاری از سربازان بعد از زخمی شدن به دلیل نبود خون از بین میروند و طولی نکشید که راهی پیدا کرد تا خون را در فضایی مخصوص با اضافه کردن از نمک سدیم نگه دارد و امکان انتقال خون به بیماران را فراهم کرد و طولی نکشید که اولین بانک خون در آمریکا ایجاد شد.

اینترنت

1a315fda-1cab-4ff9-ba5d-3c4ef0524fb1در سال ۱۹۶۰ میلادی با ایجاد پروژه آرپا توسط آمریکا که برای انتقال اطلاعات ساخته شده بود و کاربردی کاملا دفاعی داشت که فقط امکان انتقال اطلاعات بین ۲ یا ۳ کامپیوتر را به کاربران می داد ( در آن زمان کسی کامپیوتر شخصی نداشت و فقط بعضی از دانشگاه های بزرگ از این سیستم برخوردار بودند)

کنترل خطوط هوایی

3153972475_72c8d6e76e_bهواپیما ها بعد از جنگ جهانی اول یک انقلاب بزرگ بود ولی دنبال کردن و زیر نظر داشتن تمامی این هواپیما ها کاملا غیر ممکن بود تا رادار های دو طرفه به سیستم هوایی در سال ۱۹۱۵ اضافه شد و تکنولوژی به حدی پیشرفت کرد تا در سال ۱۹۱۷ توانستند ارتباط صوتی کامل بین دو طرف ایجاد کنند تا با خلبان در ارتباط باشند و آن را در فرود هواپیما راهنمایی کنند.

هواگرد بدون سرنشین

n00068425-bهواپیما های بدون سر نشین هم برای استفاده غیر نظامی و هم نظامی استفاده می شود خصوصا برای عملیات های ترور در جنگ اگرچه ساخت این روبات های بدون سرنشین به یک قرن پیش برمی گردد.

Elmer Sperry و Peter Hewitt اولین ربات بدون سرنشین را در سال ۱۹۱۷ اختراع کرد.این ربات کوچک بدون کنترل پردازش و فقط با یک گردش نما و یک ارتفاع سنج برای تایین ارتفاع ساخته شد. ولی این آخر کار نبود و به این پروژه توجه زیادی شد و شرکت های آمریکایی شروع به تولید آن کردند و در جنگ جهانی اول نیز از این ربات ها استفاده زیادی شد.

سونوگرافی

phoca_thumb_l_2900-plusدر جنگ جهانی اول بریتانیا به این فکر افتاد تا دستگاهی اختراع کند تا اجسام ساکن و در حال حرکت روی آب را برسی کند.

این دستگاه با اسم تجاری ASDIC توسعه یافت ولی دیگر برای جنگ جهانی اول کمی دیر شده بود…اندکی بعد تکنولوژی قوی تری وارد شد به اسم WWII که بسیار دقیق تر از قبلی بود که بعد ها بر علیه ناوگان آلمان ها مورد استفاده قرار گرفت.

سوخت های ترکیبی

500afe7c97bdf57e26bb344fcd0d73b2تکنولوژی سوخت مایع از ذغال سنگ منشا گرفته و اولین بار توسط یک شیمیدان آلمانی به نام Friedrich Bergius  در سال ۱۹۱۳ ساخته شد و در طول جنگ جهانی دوم آلمان ها از این نوع سوخت برای هواپیما ها استفاده می کردند.

رادیو

old-radio-table-book-glassesرادیو ها در اوایل جنگ جهانی اول بسیار بزرگ و غیر قابل حمل بودند که طی مرور زمان نمونه های دیگری از رادیو که قابل حمل و دارای کیفیت صدای بهتری بود عرضه شد.در اواخر جنگ رادیو هایی برای عموم مردم ساخته شد و در جهان پخش شد.

منبع

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا