آردوینو Arduinoمطالب علمی

رابط USB برای برنامه ریزی ماژول ESP8266

با استفاده از این پروژه شما میتوانید ماژول های ESP8266 نوع ESP-012 و ESP-01 را از طریق رابط USB برنامه ریزی کنید. یک کانکتور دیگر نیز در نظر گرفته شده است تا با استفاده از آن بتوانید دیگر ماژول های این خانواده را پروگرم کنید.
این پروژه در زمانی که در حال کار بر روی برد بورد هستید و یا در حال تهیه یک نمونه از پروژه اصلی خود هستید بسیار مفید و کاربردی است زیرا با استفاده از این ماژول شما دیگر از شر جامپر ها و دکمه ها برای تنظیم حالت برنامه ریزی خلاص می شوید. مدار با استفاده از یک کابل رابط مبدل USB به TTL تغذیه می شود و کدها انتقال می یابند.

قسمت الکترونیکی
همانطور که در مدار (شکل 1) مشخص است ولتاژ تغذیه 5 ولت وارد کانکتور 6 پینی شده و توسط ای سی رگولاتور IC1 به 3.3 ولت تقلیل پیدا میکند. برای روشن کردن ماژول های ESP8266 به این ولتاژ نیاز داریم. با استفاده از یک کلید میتوان بدون جدا کردن کابل رابط جریان نیرو را قطع کنیم . LED سبز نشان دهنده روشن یا خاموش بودن مدار است. خازن های C3 و C4 وظیفه دکوپلینگ موثر جریان نیروی بین IC1 و ماژول ESP را فراهم میکنند. نیازی به پیکربندی مدار برای تنظیم ماژول بر روی حالت برنامه پذیری ندارید. همه چیز بر روی برد مدار پیش بینی شده است. برای ماژول نوع ESP-01 پین GPIO0 به زمین و پین های RST و CH_PD به مثبت 3.3 مدار وصل شده اند. برای ESP-012 پین EN به مثبت 3.3 و پین GPIO0 و GPIO15 به زمین وصل شده اند. کانکتور مادگی K2 دسترسی به ترمینال ها جریان نیروی 0 و 3.3 ولت را فراهم میکند و همچنین وظیفه حمل سیگنال های RX و TX را نیز به عهده دارد. با این روش میتوان ماژول های خارجی را نیز به پایه گذاری غیر استاندارد و با استفاده از تعدادی سیم رابط برنامه ریزی کرد. کار سیم کشی سخت نیست ابتدا قطعات SMA را لحیم کنید و در آخر به نصب کانکتور ها بپردازید. این برد چند کاربرد دارد. من از این برد برای تست نمونه پروژه ها استفاده میکنم. خوبی استفاده از این برد این است که درگیر مشکلات تطابق الکترومغناطیسی و اتصالات ضعیف که در کار با برد بورد وجود دارد نمی شوید.

USB Programming Adaptor for ESP8266
   شکل 1- مدار رابط

نرم افزار
کابل مبدل USB به TTL را وصل کنید. دقت داشته باشید که سیم سبز رابط به پینی که به سمت کلید است نصب می شود و سیم مشکی به پینی که در کنارش کلمه BLK نوشته شده است. شما میتوانید برچسب های رنگی هم بر روی رابط بچسبانید تا در وصل کردن سیم ها اشتباه نکنید. حالا راه اندار FTDI را در کامپیوتر نصب کنید و پورت com را برای رابط انتخاب نمایید. برای برنامه ریزی رو ماژول از رابط کاربری اردوینو استفاده شده است برای این کار باید ابتدا باید برد های ESP8266 را به رابط اردوینو اضافه کنید برای این کار به مسیر زیر بروید:

Files--> Preferences

در قسمت URL آدرس زیر را کپی کنید:

http://arduino.esp8266.com/stable/package_esp8266com_index.json

حالا پنجره را ببندید و به مسیر زیر بروید:
Tools–>Card type (Board Type) –>card manager
از لیست ماژول ESP8266 را پیدا کرده و دکمه نصب را بزنید. بعد از آن تنها کاری که میماند این است که ماژول خود را انتخاب کرده تا برنامه ریزی شود. برای ماژول نوع ESP-01 برد Generic ESP8266 Module و برای ESP-012 برد NodeMCU09 را انتخاب نمایید.
پس از اینکه ماژول را به صورت صحیح به کانکتور مربوطه وصل کردید (شکل 2 و 3 را ببینید) منتظر بمانید تا LED سبز روشن شود اکنون تنها کاری که می ماند این است که برنامه مورد نظر را با استفاده از رابط اردوینو بر روی ماژول بریزید.

ماژول وای فای esp8266 esp 01

Image 004
شکل 3 – ماژول ESP-012 بر روی دو ردیف کانکتور مادگی می نشیند.

در صورت پیشنهاد مدار بهتر، حتما نظر خود را با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا