مطالب علمی

راه اندازی استپ موتور با ECA MINI DAQ (توسط ماژول L298)

در این مقاله می خواهیم یک استپ موتور 4 سیمه را توسط برد DAQ شرکت ECA راه اندازی کنیم. برای ارتباط DAQ به استپ موتور از ماژول L298 استفاده شده است. زبان برنامه نویسی مورد استفاده در این پروژه LabView می باشد.

mini daq 01
راه اندازی و استفاده از MINI DAQشرکت ECA به دلیل استفاده از پروتکل سریال و ارسال اطلاعات بصورت دستورات از پیش تعیین شده، بسیار ساده بوده و شما می توانید توسط انواع نرم افزارهای برنامه نویسی با دستگاه ارتباط برقرار کنید.
ابتدا بصورت کلی نحوه کار پروژه توضیح داده می شود و بعد از آن جزییات، نحوه برنامه نویسی و اتصالات دستگاه بصورت خلاصه و مختصر بیان می گردد.
نحوه کار کلی به این صورت است که توسط برنامه لبویو، یکی از پورت های دیجیتال DAQ بصورت خروجی تعریف می گردد و بعد از آن هر بار با ارسال یک دستور حالت صفر /یک پایه ها جهت راه اندازی استپ موتور تغییر خواهد کرد. خروجی پایه های دیجیتال DAQ قادر به راه اندازی استپ موتور نبوده و درنتیجه از یک ماژول L298 جهت درایو استپ موتور استفاده می کنیم.
استپ موتور 4 سیمه استفاده شده در این پروژه بصورت دو قطبی بوده و هر دو سر سیم پیچ های آن بیرون آمده است. جهت راه اندازی این نوع از استپ موتورها می بایست به ترتیب سیم پیچ ها را تحریک کنید تا موتور حرکت کند. در این پروژه استپ موتور بصورت نیم استپ راه اندازی می گردد. در تصویر زیر نحوه کارکرد موتور و همچنین نحوه تحریک سیم پیچ های موتور نمایش داده شده است.

Stepper Motor Half Stepping

 
شماره پله زاویه سیم پیچ اول سیم پیچ دوم سیم پیچ سوم سیم پیچ چهارم
1 0.0 روشن خاموش خاموش خاموش
2 0.5 روشن روشن خاموش خاموش
3 1.0 خاموش روشن خاموش خاموش
4 1.5 خاموش روشن روشن خاموش
5 2.0 خاموش خاموش روشن خاموش
6 2.5 خاموش خاموش روشن روشن
7 3.0 خاموش خاموش خاموش روشن
8 3.5 روشن خاموش خاموش روشن

همانطور که طبق جدول مشاهده می کنید، راه اندازی استپ موتور 4 سیمه بسیار ساده بوده و فقط با صفر و یک کردن سیم پیچ های استپ موتور می توان موتور را راه اندازی کرد. با تغییر فاصله زمانی ما بین این دستورات و همچنین معکوس کردن حالت های صفر و یک می توان سرعت و جهت چرخش موتور را تغییر داد.

برای کنترل خروجی دیجیتال DAQ از دو دستور استفاده شده است.
دستور اول برای تعیین خروجی بودن پورت

PORTA=OUTPUT

دستور دوم جهت صفر و یک کردن پورت های دیجیتال

PORTA=10101010

در مقالات قبلی نحوه راه اندازی پورت سریال توسط لبویو بصورت کامل توضیح داده شده است، می توانید با کلیک بر روی اینجا مقاله راه اندازی پورت سریال را مطالعه کنید.
برای راحتی و ساده تر شدن دستورات، دستورات تعیین پورت خروجی و صفر و یک کردن پورت های DAQ هرکدام بصورت یک تابع نوشته شده و هر بار در برنامه اصلی این توابع فراخوانی می شوند.
projectp

برنامه بصورتی طراحی شده است که به ترتیب بصورت 8 استپ طبق جدول بالا، پایه های استپ موتور صفر و یک می گردند. در این پروژه از پورت A دستگاه DAQ و 4 پایه اولیه آن استفاده شده است. همچنین توسط delay می توانید زمان بین هر استپ را از 10 میلی ثانیه تا یک ثانیه تغییر دهید.

projectd

به علت تکرار شدن مراحل، قسمت های تکراری در شکل حذف شده اند. برنامه در ساده ترین حالت ممکن طراحی شده و با مشاهده بلوک دیاگرام می توانید مراحل کامل برنامه را مشاهده کنید.
نحوه اتصال 4 پورت دیجیتال MINI DAQ توسط ماژول L298 به استپ موتور در شکل زیر نشان داده شده است.

bistp

ماژول L298 استفاده شده در این پروژه از مدل موجود در فروشگاه میباشد.

F93HPKMID2XEAO7.MEDIUMبرای خرید ماژول L298 اینجا کلیک کنید.

برنامه Labviewدر 2 ورژن 2016 و نسخه 2010 به ضمیمه قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا