مطالب علمی

ساخت تابلوروان به سبک LCD گرافیکی

تابلو روان از مجموعه ای دیود های نورانی تشکیل شده که به صورت ماتریسی در یک صفحه قرار داده شده اند و به وسیله ی یک برنامه رایانه ای تصاویر و نوشته ها را روی آن نمایش داده می شود. بارزترین مشخصه ی تابلو روان جذابیت و پر بازده بودن آن است و نقش این تابلوها  در تغییر و رونق کسب و کار و تبلیغات این روزها انکارناپذیر است.

ساخت تابلوروان برای تازه کاران صنعت الکترونیک به عنوان دغدغه ای بزرگ محسوب می شود، چرا که درایو تعداد زیادی LED  و انتقال متن و تصویر دلخواه بر روی آن نیازمند برنامه نویسی سطح بالا می باشد.

در این مطلب قصد داریم برنامه ای رو معرفی کنیم که توسط آن می توانید به راحتی راه اندازی یک نمایشگر گرافیکی، تابلوروان بسازید.

برخی از ویژگی های برنامه :

  • کارکردن در 5 مد کاری
  • امکان اضافه کردن فونت دلخواه
  • امکان نمایش انواع متن و انیمیشن
  • قابلیت انتخاب 5 مد برای سایز تصویر
  • هماهنگی با سخت افزارهای مختلف با اعمال تغییرات جزئی در برنامه
  • توانایی راه اندازی دات ماتریس های هفت رنگ جهت ساخت تابلوروان های فول کالر

سخت افزار استفاده شده در اصل همان سخت افزار متداول ساخت تابلوهای روان تک رنگ و سه رنگ می باشد و از یک ATmega32 به عنوان هسته پردازشی استفاده شده و در برنامه سعی برآن بوده از تمام امکانات و توانایی پردازنده استفاده گردد.
در صورت عدم نیاز به سرعت بالا می توان از این درایور به عنوان بلوک های تابلوروان جهت ارتقای راحت تر آن در ابعاد بزرگتر استفاده کرد.

اولین و مهم ترین قابلیت این درایور تبدیل تابلو روان شما به یک LCD گرافیکی است که با کار می توانید از تمام کتابخانه های LCD های گرافیکی مانند اشکال هندسی و فونت ها و غیره استفاده کنید.

توضیحات مربوط به برنامه :

مدهای قابل استفاده (قابل تنظیم در هدر فایل LEDSconfig.h) :

  • مد 0 (User Define): قابل تنظیم در رزولوشن های 8 در 8 تا حداکثر 32 در 128 ( و یا رزولوشن های ترکیبی مثل 64 در 64 ) با سه رنگ قرمز، سبز و نارنجی
  • مد 1 : 32 در 128 و سه رنگ
  • مد 2 : 64 در 64 و سه رنگ
  • مد 3 : 64 در 128 و تک رنگ
  • مد 4 : 32 در 256 و تک رنگ

سرعت رفرش، در هر 1 میلی ثانیه یکبار بوده و با تغییر مقدار RFS_CLK در هدر فایل LEDSconfig.h قابل تنظیم است(به نانوثانیه).

 

نمونه هایی از مدهای کاری برنامه:

تصویر از مد 0 : یک بلوک 32 در 32 سه رنگ که یک BMP به رنگ نارنجی (رنگ نارنجی با ترکیب رنگ های سبز و قرمز)

photo_2016-08-07_13-42-06

تصویر از مد 2 : یک بلوک 64 در 64 سه رنگ که یک ساعت آنالوگ و دیجیتال با درج تاریخ در اون رسم شده است. برای این تست از توابع رسم اشکال هندسی و فونت فارسی و انگلیسی استفاه شده ( پیکسل هایی که هم قرمز و هم سبز روشن هستند نارنجی اند ).

photo_2016-08-07_13-42-15

تصویر از مد 3 : یک بلوک 64 در 128 تک رنگ که تصوی BMP در دو سایز روی اون رسم شده و با استفاده از توابع فونت فارسی و انگلیسی روی اون نوشته شده است.

photo_2016-08-07_13-42-03


نویسنده : شهرام نوربخش راد

موضوع اصلی در انجمن : https://www.eca.ir/forums/thread36543.html

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا