ویدیو

ماژول فاصله سنج SR04

ماژول فاصله یاب SR04 که به عنوان سنسور آلتراسونیک SR04 نیز شناخته می شود یکی از ماژول های بسیار کاربردی ، در پروژه هاییست که در آنها نیاز به سنجش مسافت می باشد مانند ربات ها. این سنسور می تواند از 2 سانتی متر تا 4 متر را با دقت بالا اندازه گیری نماید. دقت این سنسور بیش از 3 میلی متر اعلام شده است.

این ماژول دارای یک فرستنده آلتراسونیک و یک گیرنده آلتراسونیک است و در پشت ماژول مدار کنترل این 2 سنسور قرار گرفته است. کار با این سنسور بسیار آسان است. این سنسور دارای 4 پایه است که 2 پایه تغذیه ( +5 ولت و Gnd ) و 2 پایه برای اتصال به میکروکنترلر در نظر گرفته شده است.

روش کار با این سنسور به این صورت است که پایه Trig به مدت حداقل 10uS به سطح بالا کشیده می شود . با این کار ماژول از طریق فرستنده یک موج آلتراسونیک 40Khz را ارسال می کند ، و برد کنترل به محض دریافت بازگشت موج فراصوت توسط گیرنده ، پایه Echo را به سطح بالا خواهد برد. و از طریق رابطه زیر می توان فاصله را به دست آورد :

Distance (M) = high level time (S) ( time between start sending signal and first receive ) * velocity of sound ( 340 ) (M/S) / 2

در حقیقت شما یک پالس 10us به بالا ارسال می کنید و از لحظه ارسال منتظر پاسخ آن می مانید ، به محض دریافت پاسخ با ضرب کردن زمان بین ارسال و دریافت پاسخ در سرعت صوت و تقسیم آن بر 2 ( به علت اینکه زمان بدست آمده زمان رفت و برگشت موج است ) می توانید فاصله را بدست آورید.

مطابق آنچه در تصویر بالا مشاهده می کنید ترتیب پایه های این ماژول آلترا سونیک از چپ به راست به ترتیب VCC و Trig ( ورودی سیگنال از میکرو ) سپس Echo ( خروجی سیگنال به میکرو ) و در انتها نیز Gnd قرار دارد. خروجی این ماژول در سطح منطقی TTL است و می تواند به صورت مستقیم به میکروکنترلر متصل شود.

1: Use voltage: DC5V
2: Static current: less than 2mA
3: level output: high-5V
4: level output: Low 0V
5: Sensor angle: not more than 15 degrees
6: Detection distance: 2cm-450cm
7: High precision: up to 3mm
Wiring, VCC, trig (control side), echo (receiving end), GND Ground

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا