اینترنت اشیا - IOTمعرفی و مقایسه

معرفی ماژول های WiFi با هسته ESP8266

هسته ESP8266 یک تراشه جهت ایجاد ارتباط بی سیم WiFi می باشد که به راحتی می توان آن را به روتر یا اکسس پوینت وصل نمود و اطلاعاتی را از طریق اینترنت ارسال و یا دریافت نمود. .همچنین می توان از طریق گوشی های موبایل که ازفناوری WiFi پشتیبانی می کنند به این ماژول وصل شد و دستوراتی را به آن ارسال و یا دریافت نمود. تراشه ESP8266 دارای یک میکروکنترلر 32بیتی با حافظه فلش 4 تا 32مگابایت و سرعت 80 مگاهرتز بوده (به صورت  SOC(System On Chip) می باشد) و دارای پروتکل TCP/IP مجتمع می باشد. از امکانات دیگر این تراشه می توان به قابلیت برنامه ریزی مجدد آن مانند یک میکروکنترلر اشاره کرد. ماژول در دو مد Station  و  Access Pointقابل پیکربندی می باشد. این تراشه دارای پروتکل ارتباطی سریال شامل UART، SPI و I2C می باشد و لذا می تواند با تمام میکروکنترلرهایی که پروتکل های مذکور را پشتیبانی می کنند ارتباط برقرار کند. ارتباط با تراشه و تنظیمات آن از طریق دستورات AT Command امکان پذیر می باشد.

از کاربردهای این ماژول می توان به ایجاد ارتباط با انواع دستگاه های دارای WiFi از قبیل گوشی های موبایل، مودم ها، کامپیوترها و … اشاره کرد و به طور خلاصه می توان گفت با کمک این ماژول می توان مدارات الکترونیکی خود را از طریق اینترنت یا گوشی موبایل کنترل کنید.

مدل های مختلفی از این ماژول در بازار وجود دارد که بسته به نوع آن از ارتباطات جانبی متنوعی از جمله پین های ورودی خوروجی(GPIO)  ، ارتباط سریالUART ,SPI,I2C  و … پشتیبانی می کنند. هر کدام از ماژول های ساخته شده که با نام های ESP-01، ESP-02 و … تا ESP-14 تولید و به فروش می رسند دارای مشخصات مختلفی هستند. در زیر مشخصات و امکانات هر کدام ذکر شده است.

ESP

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. با سلام
    ایا راهی برای کدنویسی مستقیم و پروگرام میکرو ماژول
    وای فای هست یا فقط میشه با atcommand تنظیمش کرد.تشکر

    1. بله از طریق ide آردوینو قابلیت کد نویسی (با زبان c و c++) بر روی خود ماژول هست بدون نیاز به میکرو کنترلر
      همچنین از طریق فریم ورک nodemcu میتونید با زبان اسکریپت نویسی lua کد نویسی کنی

  2. سلام چطور میشه این ماژول رو با ide اردوینو پروگرم کرد؟ و از پورت io این ماژول استفاده کرد؟

    1. باید اول کتابخانه مورد نظر از رو از طریق کامپایلر اردوینو دانلود کنید تا بتونید به صورت مستقیم براش کد بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا