مطالب علمی

سیلیکون ولی بعدی کجاست؟ + بررسی شهرها

هرجا از واژه ” سیلیکون ولی ” نام برده می‌شود، پیشرفت تکنولوژی و توسعه اقتصادی به ذهن متبادر می‌گردد. همه مدیران دولتی در هر جایی از جهان که باشند دوست دارند ” سیلیکون ولی بعدی ” باشند. کار به جایی رسیده است که خیلی از کشور‌ها حتی از این واژه در نام گذاری مکان‌های مختلف استفاده می‌کنند. برای مثال شهر نایروبی در کنیا به سیلیکون ساوانا معروف است . در اسکاتلند منطقه ای به نام سیلیکون گلن نام گذاری شده است . حتی شهر داواو در فیلیپین هم خودش را خلیج سیلیکون می‌نامد !

اما در جهان شهر‌های بسیار کمی‌هستند که اندکی به محیط استارتاپی (Startup)، منابع تامین سرمایه و نوآوری محض سیلیکون ولی نزدیک شده اند. در این مطلب به بررسی این شهر‌ها و نگاهی کلی به وضعیت آن‌ها در صنعت فناوری‌های پیشرفتع می‌پردازیم :

  • شهر شنزن در چین
  • شهر بنگلور در هند
  • شهر کمپیناس در برزیل
  • شهر اسکالکوو در روسیه

مقایسه با سیلیکون ولی

قبل از این که این شهرهای تکنولوژی را با سیلیکون ولی مقایسه کنیم ، ابتدا باید نگاهی منتقدانه به خود سیلیکون ولی داشته باشیم.

جمعیت شهر : 4 میلیون نفر

GDP:  میلیارد دلار 275

مراکز آموزشی : دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی ، دانشگاه استفورد ، دانشگاه سن خوزه ، دانشگاه پلی تکنیک شمال غرب ، دانشگاه کارنگی ملون ، دانشگاه سنتا کلارا ، دانشگاه سنتا کروز

شرکت‌های مطرح موجود در شهر :

AMD ، Agilent ، Alphabet Inc ، Apple Inc ، AM ، Brocade Comm Systems ، Cisco ، HP ، INTEL ، Juniper ، KLA Tencor ، Lockheed Martin ، LSI Logic ، Marvell Semiconductors ، MAXIM Integrated Products ، NS ، NVIDIA ، Oracle ، SanDisk ، Western Digital ، Xilinx

سیلیکون ولی جایی است که اولین ریز پردازنده تاریخ در آن توسعه داده شد و به تولید انبوه رسید . این شهر خانه صد‌ها شرکت تولید سخت افزار و صدها هزار مهندس درجه اول جهان است . پایه گذاری پارک صنعتی استفورد (که حالا پارک تحقیقات استنفورد نام دارد) در سال 1953 و در حوزه تحقیقات فناوری،توسعه و سرمایه گذاری، کلید خورد. از لحاظ مالی سیلیکون ولی مکان برخی از بزرگ ترین غول‌های سرمایه گذاری است که در روی این کره خاکی وجود داشته اند.

عکس هوایی از سیلیکون ولی آمریکا

مهندسان و سرمایه گذاران از همه جای کره زمین به سیلیکون ولی می‌آیند . این شهر بدون شک تنها و مهم ترین مرکز توسعه و طراحی سخت افزار روی زمین است !

شهر شنزن ، چین

جمعیت : 10.7 میلیون نفر

GDP میلیارد دلار : 270

مکان‌های آموزشی :

دانشگاه شنزن ، پلی تکنیک شنزن ، موسسه تکنولوژی شنزن ، موسسه فناوری اطلاعات شنزن ، مرکز تحصیلات تکمیلی موسسه فناوری‌هاربین در شنزن ، دانشگاه علم و فناوری جنوب چین ، موسسه فناوری‌های پیشرفته شنزن ( آکادمی‌علوم چین)

 شرکت‌های مطرح در این شهر :

شتاب دهنده کسب و کار HAX ، BYD ، KONKA ، Skyworth ، Tencent ، Coolpad ، ZTE، Gionee ، TP-Link ، DJI ، BGI ، OnePlus ، HUAWEI

Shenzhen,China

شنزن سال‌ها به عنوان سیلیکون ولی چینی شناخته شده است . این شهر در شمال هنگ کنگ قرار دارد و ارتباطی مستقیم با توسعه اقتصاد بین المللی داشته است . شتاب دهنده HAX که در شنزن مستقر است مخصوصا روی تامین سرمایه اولیه استارتاپ‌های سخت افزاری فعالیت می‌کند.

خیلی‌ها باور دارند که قوی ترین مرکز فناوری چین در واقع در Zhongguancun قرار دارد که شهرکی است در بیرون پکن، پایتخت کشور چین . اما به هر حال این شهر در حال حاضر پذیرای این حجم از تولید کنندگان ، سرمایه گذاران و مراکز آموزشی نیست. البته ممکن است این شهر هم به زودی به شهرت شنزن برسد. مخصوصا این که در خود چین این شهر است که به عنوان سیلیکون ولی چینی معروف شده است . اما فعلا در عمل این شهر شنزن است که در سطح بین المللی به عنوان سیلیکون ولی چینی معروف است .

شهر بنگلور ، هند

جمعیت : 8.4 میلیون نفر

اقتصاد : 15 میلیارد دلار صادرات مخصولات IT در سال – بر اساس گزارش سال 2015 میلادی

مراکز آموزشی موجود :

موسسه فناوری رامیا ، موسسه هندی فناوری سخت افزار ، دانشگاه ویزورس وارایا ، کالج مهندسی R.V. ، موسسه فناوری PES ، کالج مهندسی BMS ، موسسه فناوری بنگلور

شرکت‌های مطرح موجود :

Infosys ، Wipro ، Mindtree ، Mphasis

Bangalore,_India

اقتصاد بر پایه فناوری شهر بنگلور به سه دسته کلی تقسیم شده است : پارک‌های فناوری‌های نرم افزار ، پارک بین المللی فناوری و شهر الکترونیک . روی هم رفته ، این سه شاخه مسئول حدود یک سوم صادرات محصولات صنعت فناوری اطلاعات از هند هستند.

بنگلور نسبت به بقیه رقبا در تبدیل شدن به سیلیکون ولی بعدی تازه کار تر است. حدود ده سال پیش بود که روزنامه نیویورک تایمز این سوال را پرسید که “آیا سیلیکون ولی بعدی در حال شکل گیری در بنگلور هند است ؟”

از آنجایی که این شهر تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری جوان را در زمانی کم به خود جلب کرده است ، بنگلور برخی اوقات از محدودیت‌های زیر ساختی شهر رنج می‌برد. مثلا محدودیت‌هایی در شبکه برق رسانی ! این مشکلات تا زمانی که دولت هند سرمایه گذاری قابل توجهی روی زیر ساخت‌های شهر بنگلور نکند ادامه خواهند یافت .

یکی از نکات مثبت شهر بنگلور شهرت آن به قلعه دانشگاه‌هاست . این خصوصیت شبیه نقش دانشگاه استنفورد در ساخت سیلیکون ولی است . در کل ، در این شهر مهندسی پیدا نمی‌کنید که محروم از فرصت‌های آموزش بسیار خوب باشد.

یکی از جدید ترین مکان‌هایی که در هند در حال تعقیب بنگلور برای کسب عنوان سیلیکون ولی هند است ، کریدور دانس پونا-بمبئی است که در حال حاضر سالانه 6 میلیارد دلار صادرات محصولات فناوری اطلاعات دارد.

 شهر کمپیناس ، برزیل

جمعیت : 2.6 میلیون نفر

GDP :میلیارد دلار 114

مراکز آموزشی :

دانشگاه سائوپائولو ، دانشگاه فدرال سائو کارلوس ، دانشگاه دولتی سائو پائولو ، دانشگاه کمپیناس

University of São Paulo, Federal University of São Carlos, São Paulo State University (UNESP), University of Campinas (UNICAMP), the Pontificial Catholic University of Campinas (PUCCAMP), the FACAMP, the UNISAL (Centro Universitário Salesiano de São Paulo), the Center for Research and Development in Telecommunications (CPqD), the National Laboratory of Synchrotron Light, the Renato Archer Research Institute (CenPRA), the Biological Institute, the Eldorado Institute, the Werner von Braun Institute, ETE Bento Quirino (Escola Técnica Estadual Bento Quirino), ETEC (Escola Técnica de Campinas), ETECAP (Escola Técnica Estadual Conselheiro Antonio Prado), POLI Bentinho (Colégio Politécnico Bento Quirino), COTUCA (Colégio Técnico da Universidade de Campinas), SENAI (Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial)

شرکت‌های مطرح موجود در شهر :

IBM ، Lucent ، Samsung ، Nortel ، Campaq ، Freescale Semiconductor ، Motorola ، Dell ، Fairchild Semiconductor ، HUAWEI ، 3M ، Texas Instruments ، Celestica ، Solectron ، Bosch

Campinas,_Brazil

کمپیناس یک شهر کوچک در 60 کیلومتری سائو پائولو ،پایتخت برزیل است . یک منطقه مورد توجه در توسعه سخت افزار ! شهر کمپیناس در میان رشته‌های صنعتنی مختلف موجود ، در رشته‌های به خصوصی مانند فیبر‌های نوری ، فناوری‌های زیست پزشکی ، تراشه‌ها و مدارهای مجتمع بیشتر فعالیت می‌کند.

کمپیناس که در ابتدا یک منطقه حاشیه شهر با فعالیت کشاورزی بود ، در 50 سال گذشته حدود هشت پارک فناوری را توسعه داده است که از میان آن‌ها می‌توان شهر تکنولوژی و پارک تکنولوژی کمپیناس را نام برد.

مانند بنگلور ، کمپیناس هم در کنارش آموزش را فراموش نکرده است. دانشگاه‌های UNICAMP و UEDC به دلیل دوره‌های مهندسی با کیفیت بالایشان مشهور هستند.

یکی از رقبای کمپیناس برای دریافت نام سیلیکون ولی برزیل ، شهر فلورینو پولیس در سائو کارلوس است . هر دو این شهر‌ها در ایالت سائو پائولو واقع شده اند که این ایالت کشور برزیل را نمونه ای از شکوفاییی در توسعه فناوری‌های نو کرده است . شاید در آینده سائو پائولو تبدیل به یک‌هاب فناوری اجتماعی شود – این موضوع ممکن است باعث شود این ایالت به شکلی یک سیلیکون ولی موازی در برزیل باشد.

شهر اسکولکوو ، روسیه

جمعیت : 325 نفر در 2005 – 21 هزار نفر در 2016

GDP : مشخص نیست ( سهم مشخص شده این شهر در GDP روسیه در سال 2030 : 22.7 میلیارد دلار)

مراکز آموزشی : دانشگاه آزاد اسکولکوو

شرکت‌های مطرح موجود در شهر : Nokia ، Siemens ، SAP ، Microsoft ، Boeing ، Intel ، Cisco ، Dow Chemical ، EMC Corp ، IBM ، Johnson & Johnson ، Ericsson ، Alstom ، EADS

Skolkovo,_Russia

شهر اسکولکوو نمونه ای از یک برنامه ریزی دقیق برای ساخت مرکز تکنولوژی است . در سال 2010 دولت روسیه اعلام کرد که که در صدد است یک پارک فناوری بزرگ در حومه شهر اسکولکوو بسازد. همان طور که حتما متوجه شدید ، جمعیت این شهر در طول این زمان به سرعت رشد کرده است. این به این دلیل است که دولت روسیه این شهر را به دلیل زمین آن و نه به دلیل ویژگی‌های جمعیتی یا زیر ساخت‌های موجودش برگزیده است .

جدای از برخی از مشکلات روسیه با همسایگانش و مشکلاتی که امروز گریبان گیر اقتصاد روسیه است ، شهر اسکولکوو هنوز هم پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه‌های تکنولوژی انجام می‌دهد. مخصوصا در زمینه‌هایی مانند بیو فناوری‌ها .

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا