معرفی و مقایسه

صفحه نمایشOLED چیست؟ LCD یا OLED؟

صفحه نمایشOLED چیست؟

صفحات نمایش LCD و OLED دو تکنولوژی متفاوت نمایشی هستند که هم‌اکنون در بازار تلفن‌های هوشمند و تلویزیون‌ها و دستگاه های الکترونیکی به کار گرفته می‌شوند. OLED یک فناوری تصویری کاملا مستقل است که به مانند LCD معایب و مزایای خود را دارد. در این مقاله قصد داریم با مقایسه صفحه LCD با OLED به شما در انتخاب مورد بهتر کمک کنیم.

OLED چیست؟

OLED مخفف Organic Light Emitting Diode است. این فناوری نوردهی صفحات صفحه نمایش را با استفاده از دیودهای الکترولومینسانس آلی تولید می‌کند که از مولکول‌های آلی (نیمه‌رسانای کربنی) ساخته شده است. این فناوری با قرار دادن چندین لایه نازک آلی بین دو الکترود هادی رسانا ساخته می‌شود.

OLED یک فناوری نمایش است که از پنل‌های OLED تشکیل شده است. هنگامی که جریان الکتریکی بین آند و کاتد OLED اعمال می‌شود، نور روشنی تابیده می‌شود. عملکرد OLED به شکلی شبیه به LED است که از طریق ترکیب حفره ها و الکترون‌ها از آند به کاتد، نور ساطع می‌کنند.

اصطلاح “Organic” در OLED به ترکیب آلی شیمیایی اشاره دارد. این ترکیبات، ترکیباتی هستند که دارای خطوط یا حلقه‌هایی از اتم‌های کربنی هستند. اشیای روزمره مانند پلاستیک، شکر، بنزین و چوب همگی ترکیبات آلی هستند.

فناوری OLED نیازی به نور پس‌زمینه و فیلتر ندارد، بنابراین نمایشگری که از فناوری OLED استفاده می‌کند، کارآیی بیشتری دارد، ساختن آن ساده‌تر است و نازک‌تر از نمایشگر LED است که نیاز به یک نور پس‌زمینه سفید دارد.

نمایشگر OLED، بهترین کیفیت تصویر را فراهم می‌کند یعنی رنگ‌های درخشان، کنتراست بی‌نهایت، زوایای دید گسترده و نرخ پاسخگویی سریع. این نمایشگرها در آینده می‌توانند انعطاف‌پذیر، تاشو، شفاف و حتی قابل رول شدن و کشویی باشند. نمایشگرهای OLED در دستگاه‌های الکترونیکی انرژی کمتری نسبت به LED و LCD های معمولی مصرف می‌کنند.

فناوری OLED به طور گسترده‌ در دستگاه‌هایی مانند مانیتورهای کامپیوتر، صفحات تلویزیون، تلفن‌های همراه و کنسول‌های بازی دستی استفاده می‌شود تا تصاویر، ویدئوها، متن و موارد دیگری را در صفحه یا پنلی با هر اندازه‌ای نمایش دهند.

نمایشگر OLED از چه قسمت هایی ساخته شده است؟
مانند LED، نمایشگر OLED نیز یک دستگاه نیمه‌رسانای جامد است که ضخامت آن بین 100 تا 500 نانومتر است. واقعیت شناخته شده این است که ضخامت آن 200 برابر نازک‌تر از موهای انسان است. اصلی‌ترین قطعه نمایشگر OLED، فرستنده OLED است که یک ماده آلی (مبتنی بر کربن) است که با اعمال جریان الکتریکی، نور تولید می‌کند.

یک نمایشگر OLED معمولی شامل شش لایه است. دو لایه بیرونی به نام Seal و Substrate هستند. Seal لایه بالا و Substrate لایه پایین است. لایه‌های بعدی شامل لایه‌های Anode و Cathode هستند. Anode نشان‌دهنده پایه مثبت و Cathode نشان‌دهنده پایه منفی است. بین این لایه‌ها، دو لایه به نام لایه تابشی و لایه رسانا وجود دارند. مولکول‌ها یا پلیمرهای آلی، در این لایه ها وجود دارند. دستگاه‌های OLED مدرن از تعداد بیشتری لایه استفاده می‌کنند تا با حفظ کارایی و عملکرد پایه، به دوام و کارآیی بیشتری برسند.

صفحه نمایش OLED چگونه کار میکند؟

هنگامی که برق OLED روشن می شود، ترمینال منفی یعنی کاتد شروع به دریافت الکترون از منبع تغذیه می کند و ترمینال مثبت یعنی آند شروع به از دست دادن آنها می کند. در نتیجه، لایه تابشی که در مجاورت کاتد قرار دارد به دلیل افزایش الکترون ها بار منفی بیشتری می یابد. به طور مشابه، لایه رسانا به دلیل افزایش حفره ها بار مثبت بیشتری پیدا می کند. همانطور که می‌دانیم، ذرات بار مثبت(حفره‌ها) در مقایسه با ذرات بار منفی( الکترون ها) قابلیت حرکت بیشتری دارند. حفره‌ها از لایه تابنده عبور می‌کنند. هر بار که این اتفاق می‌افتد، حفره‌ها با الکترون‌ها برخورد می‌کنند و در نتیجه انفجارهای انرژی به صورت فوتون‌ها (ذرات بنیادی نور) رخ می‌دهد. این باعث انتشار نور می‌شود. انتشار نور تا زمانی که برق روشن باشد ادامه می‌یابد. پس از خاموش شدن برق، صفحه تاریک می‌شود، زیرا انتقال ذرات باردار فورا قطع می‌شود. نور تولید شده از یک تصفیه کننده رنگ عبور می کند که تصویری را روی صفحه نمایش می دهد.

تفاوت LCD با OLED

LCD VS OLED 640x309 2

LCD (Liquid Crystal Display) تکنولوژی نسبتا قدیمی است که در چند سال اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته است. در واقع OLED و LCD در تولید تصاویر از هم متفاوت هستند. LCD از کریستال‌های مایع استفاده می‌کند که با عبور نور از صفحه نمایش، تصویر تولید می‌کنند و OLED با اعمال جریان الکتریکی به مواد آلی داخل نمایشگر، تصویر تولید می‌کند.

اصلی‌ترین تفاوت بین OLED و LCD حضور نور پس‌زمینه در هنگام نمایش پیکسل است. در OLED، بک‌لایتی وجود ندارد و هر پیکسل به صورت مستقل روشن می‌شود، در حالی که در LCD، پیکسل‌ها توسط نور پس‌زمینه روشن می‌شوند.

تفاوت‌های کلیدی بین OLED و LCD عبارتند از:

  • OLED نیازی به نور پس‌زمینه ندارد، در حالی که LCD نیاز به نور پس‌زمینه دارد.
  • OLED مصرف کمتری نسبت به LCD دارد.
  • OLED دارای روشنایی و پیش‌زمینه بهتری نسبت به LCD است.
  • صفحه نمایش OLED نسبت به صفحه نمایش LCD نازک‌تر است و زاویه دید وسیع‌تری دارد.
  • به دلیل وجود نور پس‌زمینه قدرتمند در LCD قادر به تولید تصویری روشن‌تر از OLED است.
  • عمر مفید نمایشگرهای OLED به طور قابل توجهی کمتر از نمایشگرهای LCD است.
  • به دلیل فناوری چاپ OLED، کاربردهای بیشتری برای OLED نسبت به LCD وجود دارد.

موارد استفاده نمایشگرهای OLED:

نمایشگرهای OLED عمدتاً در دستگاه‌های دیجیتال استفاده می‌شوند که برنامه‌ها و کاربردها نیازمند قابلیت اطمینان و قابلیت خوانایی بالا هستند. فناوری OLED فعلی دارای ثبات رنگ قابل توجه، پایداری عملکرد و بازده بالا با مصرف کم انرژی و نمایش با کیفیت بالا است.

فناوری OLED عمدتاً در کاربردهای زیر استفاده می‌شود:

  • تلویزیون‌ها و مانیتورها
  • گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها
  • دوربین‌های دیجیتال
  • دستگاه‌های قابل پوشیدن مانند ساعت هوشمند، بندهای مچی و لوازم جانبی دیگر
  • نمایشگرهای دستگاه‌های قابل حمل
  • صفحه کلید
  • پنل‌های نوری

مزایای OLED نسبت به LCD:

فناوری OLED مزایای زیادی نسبت به فناوری LED و صفحه نمایش LCD معمولی دارد.

  • کیفیت تصویر بهتر
  • فوق العاده نازک، سبک و انعطاف پذیر
  • مصرف برق کم
  • میدان دید بزرگ
  • کارآمد و سازگار با محیط زیست
  • احتمالا هزینه کمتر در آینده

معایب OLED نسبت به LCD:

  • عمر مفید کوتاهتر: نمایشگرهای OLED در مقایسه با فناوری LED و LCD، عمر مفید کمتری دارند.
  • حساسیت به آب: نمایشگرهای OLED حساسیت بیشتری نسبت به آب دارند و به راحتی ممکن است توسط آب آسیب ببینند.
  • تولید پنل: تولید پنل‌های OLED بسیار دشوار و گران قیمت است و نیاز به فناوری‌های پیچیده و سرمایه‌گذاری بالا دارد.
  • کیفیت صفحه نمایش: در معرض نور مستقیم خورشید، کیفیت نمایشگرهای OLED کاهش می‌یابد و نمایش تصاویر در آن‌ها دچار مشکل می‌شود.
  • مصرف بیشتر انرژی: هنگام نمایش تصاویر با پس زمینه سفید مانند یک وبسایت یا سند، نمایشگرهای OLED مصرف بیشتری از انرژی دارند.
  • کاهش نور آبی: خروجی نور آبی در نمایشگرهای OLED نسبت به سایر مواد رنگی کاهش یافته است زیرا ماده OLED نور آبی سریعتر از سایر مواد رنگی تجزیه می‌شود.
  • محدودیت دسترسی به بازار: نمایشگرهای OLED در بازار محدودیت‌هایی دارند و در دسترس بودن آن‌ها محدودتر است.

نمایشگر های OLED همانطور که گفتیم در ابعاد مختلف برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار میگیرند. از ابعاد کوچک این نمایشگرها در ساخت انواع پروژه های الکترونیکی که نیاز به نمایشگر دارند نیز به طور گسترده استفاده ‌می‌شود؛ انواع نمایشگر های OLED از فروشگاه تخصصی برق و الکترونیک ECA قابل تهیه می‌باشد.

جهت مشاهده و خرید انواع نمایشگرهای OLED,LCD وTFT کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا