مطالب علمی

۱۰ سایت رایگان آموزش کدنویسی و برنامه‌نویسی کودکان

همان‌گونه که فناوری با زندگی ما درهم تنیده شده است و نمی‌توان یک روز بدون موبایل یا اینترنت زندگی کرد، آموزش برنامه‌نویسی به کودکان نیز یک انتخاب یا ایده هوشمند برای فرزندان نیست؛ بلکه ضرورت و نیازی حتمی برای رشد مهارت‌های کودکان برای زندگی در ده‌های آینده است. در این گفتار، 10 سایت رایگان مرجع آموزش برنامه‌نویسی مخصوص کودکان را معرفی خواهیم کرد.

این سایت‌ها به کودکان می‌آموزند سایت ساده‌ای طراحی کنند و با کمک بازی‌هایی ساده با منطق برنامه‌نویسی، توانایی حل مسئله و اصول طراحی یک برنامه آشنا شوند. این سایت‌ها به کودکان اجازه می‌دهند ایده‌های منحصربه‌فرد و خلاقانه خود را به کار بگیرند و ذهنشان نیز پویایی لازم را کسب کند.

code.org 
نقطه شروع عالی برنامه‌نویسی کودکان
کسانی که تازه‌کار هستند و هنوز وارد مقوله برنامه‌نویسی کودکان نشده‌اند، بهتر است این کار را با سایت code.org شروع کنند. روی این سایت مجموعه بسیار زیادی کتاب، ویدیو، منابع آنلاین آموزشی، بازی، آموزش‌های تصویری و معرفی مراکزی برای آموزش برنامه‌نویسی گردآوری شده است. ویدیوهای این سایت می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از بازی‌ها و ایده‌های مورد نیاز والدین باشد.

code org%20copy

در بخش آموزشی این سایت چندین بازی معروف معرفی شده است که به صورت آنلاین برای کودکان فراهم شده‌اند تا ضمن بازی، کدنویسی نیز یاد بگیرند.

CodeAcademy 
آموزش کنش‌گرا 
ثبت نام در این سایت رایگان است. پس از ثبت نام می‌توانید با همراهی کودک، به صورت بسیار کاربرپسند و تعاملی تمرین‌های سرگرم‌کننده آموزش برنامه‌نویسی را انجام دهید و کم‌کم به سراغ تمرین‌های سخت‌تر و بازی‌های حساس‌تر بروید. برخی تمرین‌های این سایت شامل ساخت یک سایت ساده، ساخت یک سایت کنش‌گرا، آموزش جاوا، آموزش SQL، ساخت برنامه‌های مقدماتی و بازی می‌شود. برای هریک از این آموزش‌ها تعداد استفاده‌کننده، مدت زمان مورد نیاز برای انجام تمامی تمرین‌ها و به پایان رساندن پروژه و در نهایت سطح آموزش ذکر شده است.

codecademy%20copy

codecombat.com 
مبارزه برنامه‌نویسی برای کودکان بزرگ‌تر
این سایت تلاش می‌کند در حین یک بازی بسیار مهیج و آنلاین که تعاملی با گیم‌پلی رقابتی است، دانش‌آموزان را درگیر برنامه‌نویسی و آموزش کدنویسی کند. تمامی دوره‌های این سایت آنلاین است و باید از قبل ثبت نام کرده باشید. روی این سایت نزدیک به ۷۵ تا ۱۰۰ ساعت آموزش درباره علوم مختلف کامپیوتری نیز بارگذاری شده است. می‌توانید با انتخاب سطح آموزشی مناسب کودک خود، هر دوره را شروع کنید. تمامی دوره‌ها به صورت بازی و با گرافیک بسیار زیبایی پیاده‌سازی شده‌اند.

codecombat%20copy

Hackety Hack 
برنامه‌نویسی روبی
در این سایت نیز نسخه ویندوز یک پلتفرم منبع‌باز معروف برنامه‌نویسی کودکان به نام Ruby عرضه شده است و می‌توانید در بخش درس‌ها به سراغ آموزش کار با این زبان برنامه‌نویسی بروید. دانلود برنامه روبی و بازی کردن در تبلت و موبایل برای کودکان بسیار جذاب خواهد بود. نکته جالب اینکه این سایت، آپلود کدها و برنامه‌های ساده‌ای است که دیگر کاربران سایت آن را نوشته‌اند. سایت گرافیک جذاب و هیجان‌انگیزی ندارد و بهتر است سراغ دانلود نرم‌افزار عرضه‌شده برای زبان روبی بروید.

hackety%20copy

lightbot.com 
حل معما با منطق برنامه‌نویسی
این سایت برای کودکان ۴ تا ۸ ساله و کودکان بیش از ۹ سال، معماهای گرافیکی ارائه می‌کند که کودک باید از طریق برخی منطق‌ها و ساختارهای برنامه‌نویسی آن‌ها را حل کند. بیشتر این معماها برای نصب روی دستگاه‌های موبایل مبتنی بر اندروید و iOS عرضه شده‌اند، اما برای کیندل و ویندوز نیز چند معما خواهید یافت. برای اینکه با فضای معماها و نحوه کارشان بیشتر آشنا شوید، می‌توانید دموی یک معما را به صورت آنلاین بازی کنید. در این دمو برای حل کردن هر تکه از معما یک خط راهنمایی به زبان انگلیسی ظاهر می‌شود.

lightbot%20copy

scratch.mit.edu 
معروف‌ترین پلتفرم برنامه‌نویسی کودکان
دانشجویان دانشگاه MIT، زبان برنامه‌نویسی اسکرچ را توسعه می‌دهند و چندین شرکت بزرگ دنیای فناوری مانند گوگل از آن پشتیبانی می‌کنند. اسکرچ برای دانش‌آموزان ۸ تا ۱۶ساله مناسب است و به زبان بسیار ساده‌ای به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تقریباً هر چیزی را که دوست دارند، بسازند. سایت این زبان برنامه‌نویسی شامل منابع آموزشی، کدهای و پروژه‌های مورد نیاز برای شروع برنامه‌نویسی و دوره‌های آموزشی است. می‌توانید به صورت آنلاین روی این سایت یک پروژه برنامه‌نویسی را شروع کنید و سریعاً به محیط برنامه اسکرچ سوییچ داده خواهید شد. برنامه اسکرچ را نیز می‌توانید دانلود و روی کامپیوتر یا دستگاه‌های تبلت و موبایل نصب کنید.

scratch%20copy

stencyl.com 
ساخت بازی بدون یک کد
ساختن بازی می‌تواند انگیزه بسیار خوبی برای شروع آموزش برنامه‌نویسی باشد. این سایت که در واقع یک نرم‌افزار است، با الهام‌گیری از کدها و بلوک‌های زبان اسکرچ به کودکان اجازه می‌دهد بازی بسیار ساده‌ای برای iOS، اندروید، فلش، ویندوز، لینوکس و سیستم‌های مک بسازند. اگر فرزندتان در این حوزه جدی باشد، می‌تواند با این برنامه بازی‌های حرفه‌ای‌ بسازد و قابلیت‌های پیشرفته‌ای به آن اضافه کند. به این وب‌سایت مراجعه کرده و با دانلود نرم‌افزار آن فرزند‌تان را تشویق کنید اولین بازی عمرش را برنامه‌نویسی کند، شاید در آینده بازی‌ساز دیجیتالی بزرگی شود.

stencyl%20copy

techrocket.com 
کد، بازی، طراحی گرافیکی
این سایت متعلق به مؤسسه iD Tech، اولین مؤسسه آموزش برنامه‌نویسی به کودکان در دنیا است. روی این سایت علاوه بر اینکه شش ساعت آموزش رایگان کدنویسی کودکان عرضه شده است، می‌توانید انتخاب کنید فرزندتان کدنویسی، ساخت بازی یا طراحی گرافیکی یاد بگیرد و بعد به سراغ دوره‌های عرضه‌شده برای هریک بروید. برخی امکانات و دوره‌های آموزشی این سایت رایگان نیستند، اما درس‌های اولیه بسیاری از دوره‌ها رایگان و دمو عرضه شده‌اند. در بخش کدنویسی می‌توان دوره‌های جاوا، پایتون، جاوااسکریپت، برنامه‌نویسی ++iOS، C و برنامه‌نویسی شی‌گرا را یافت.

techrocket%20copy

tynker.com 
دنیای بی‌پایانی از بازی و برنامه‌نویسی
یکی از سایت‌های معروف و معتبر دنیای برنامه‌نویسی کودکان  tynker.com است و مانند بیشتر برنامه‌های عرضه‌شده در این حوزه از بلوک‌های کدنویسی برای آموزش کودکان استفاده می‌کند. این سایت دوره‌های مختلفی برای کودکان در رده‌های مختلف عرضه می‌کند و درس‌های اولیه آن رایگان هستند. می‌توانید وارد سایت شوید و شروع به بازی کنید. چندین بازی ساده با گرافیک بسیار عالی تدارک دیده شده است که منطق برنامه‌نویسی را به کودک منتقل می‌کند. والدین می‌توانند متناسب با سن کودک یا نوجوان خود هر دوره و بازی  را انتخاب کرده و آموزش برنامه‌نویسی را به صورت هدفمند دنبال کنند.

tynker%20copy

Hopscotch 
برنامه‌نویسی برای همه افراد
با استفاده از این سایت معتبر می‌توانید مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی را به کودکان خود بیاموزید. نرم‌افزار این مؤسسه را از روی سایت برای آی‌پد دانلود کنید و با استفاده از آن به کودکتان اجازه دهید یک بازی، داستان هیجان‌انگیز، انیمیشن و نظایر این‌ها را قدم‌به‌قدم توسعه دهد. این برنامه شامل ده‌ها بلوک و قطعه کد تعاملی و گرافیکی است که فقط با کشیدن و رها کردن می‌توانند مقدمات ساخت یک برنامه یا بازی را فراهم کنند. مبنای کار این سایت زبان برنامه‌نویسی اسکرچ است.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا